Life

Begin minder gestrest aan je werkdag: loop eens (een stukje) naar je werk

05 april 2018 10:35

Beeld © iStock

Laat die auto nou eens staan. Of stap een keer niet in die bus of tram, maar ga gewoon wandelend naar je werk. Dat is goed voor je hart, maar vooral ook voor je hersenen. Neuropsycholoog Erik Scherder: "Dat zitten, daar moeten we echt vanaf."

Het is vandaag 'wandel-naar-je-werkdag', een initiatief van Wandelnet. 130 bedrijven en organisaties hebben hun personeel opgeroepen vandaag lopend naar het werk te komen, of ten minste een deel van de route te lopen.

De bedoeling is dat mensen zich ervan bewust worden dat wandelen óók een optie is, zegt een woordvoerder van Wandelnet. "Het hoeft natuurlijk geen 20 kilometer te zijn, je kunt ook naar het station wandelen in plaats van de bus te nemen."

Wandelen zorgt voor creativiteit

Miniatuurvoorbeeld

Lopen op een normale werkdag, dat is voor veel dingen goed, zegt neuropsycholoog Scherder. Er wordt een bepaald netwerk in de hersenen actief: het defaultmodenetwerk, dat zorgt voor creativiteit. Veel mensen zullen het herkennen: je hebt lang zitten tobben over iets, je loopt een stukje en opeens heb je het.

"Het is een beetje mijmeren", legt Scherder uit. "Ik raad het iedereen aan; ga erop uit en ga wandelen! Als je in de auto zit, dan moet je toch de hele tijd heel alert zijn. Wandelen heeft een minder cognitieve belasting. Je bedenkt creatieve ideeën. Bovendien kom je ook nog eens fit op je werk aan én je hebt er meteen zin in!"

Want, zegt Scherder, er wordt nog een ander deel van de hersenen geactiveerd: de frontale kwab of prefontale cortex. Als die actief wordt, remt die negativiteit en stressgevoelens. "Wat er gebeurt als je wandelt, is dat je stemming verbetert. Als er vervolgens iets misgaat, dan is dat vaak niet erg. Je bent flexibel, dus dan is het oké."

Diepere laag

Nanette Kant​ kan dat beamen. Ze heeft als 'wandelcoach' jarenlang cliënten getraind die ergens tegenaan liepen. Ze ziet veel voordelen. "Wandelen helpt om helderheid te creëren", zegt ze. "Als je buiten wandelt, merk je dat een gesprek een diepere laag bereikt. Als je in beweging bent, dan komt wat vast zit in je hoofd ook los. Het praat ook makkelijker, omdat je elkaar niet hoeft aan te kijken."

Wandelnet organiseert vandaag voor de derde keer de 'wandel-naar-je-werkdag'. De organisatie merkt dat wandelen populairder wordt. "Niet alleen bij ouderen", zegt directeur Joep Nader. "Psychologen wandelen met cliënten, en ook diabetespatiënten en alzheimerpatiënten wordt geadviseerd te wandelen."

Lopend naar het werk

En dan heb je ook nog mensen die 'gewoon' naar hun werk wandelen. Al gebeurt dat niet zo heel veel: zo'n 4 procent loopt naar het werk, blijkt uit cijfers van het CBS. De meeste mensen pakken de auto, zo'n 60 procent. 25 procent gaat op de fiets.

Is de afstand minder dan een kilometer? Dan gaat ongeveer de helft van de mensen lopend naar het werk, 40 procent met de fiets. 9 procent pakt dan toch nog de auto.

We moeten meer bewegen. Dat kan ook op je werk

Minder stilzitten, meer bewegen. Zo luidt het advies van de Gezondheidsraad. Minstens 150 minuten per week moeten we bewegen. Dat je ook op je werk al kunt bewegen, laat presentator Antoin Peeters zien.

Geen excuus

Wandelcoach Nanette Kant wandelt elke dag minstens een uur. Ook in haar vrije tijd. "Ik moet mijzelf soms echt de deur uitschoppen, maar doe dat dan wel echt. Ik woon ook vlak naast het bos, dus heb geen excuus om niet te gaan wandelen."

Als ze met cliënten door het bos loopt, probeert ze met metaforen te werken. "Dat kan inzichten geven. Dan vraag ik weleens: kijk om je heen, wat staat er symbool voor hoe jij je voelt? En dan zie ik toch dat mensen intuïtief aanwijzen wat hun gevoel symboliseert."

Wandelcoaches behandelen allerlei soorten klachten, van burn-out tot depressie, maar ook mensen met relatieproblemen. Er zijn coaches die zich specifiek richten op een bepaalde categorie. "Wandelcoaches zijn nu echt een enorme hype. Toen ik er zeventien jaar geleden mee begon, waren er nog maar acht wandelcoaches. Dat zijn er nu echt heel veel meer."

Denk aan je hart

Volgens de Gezondheidsraad moeten we erop letten dat we minder zitten. Nederlanders zitten veel te veel, en dat vergroot het risico op hart- en vaatziekten.

"Als je beweegt, is de doorbloeding in je lichaam beter", zei cardioloog Menno Baars vorig jaar tegen RTL Nieuws. "Door te bewegen, laat je je hart sneller kloppen, daardoor blijft het hart getraind en dus gezond. Bovendien stimuleert bewegen je bloedsomloop, waardoor alle organen goed voorzien kunnen blijven van verse voedingsstoffen en zuurstof."

Lopen is belangrijk omdat je beenspieren tijdens het wandelen je bloedsomloop helpen. De beenspieren zijn de 'aderpomp'. "Door de spieren in de benen aan te spannen, wordt het bloed in de aders omhoog geduwd en stroomt het makkelijker terug naar hart." 

Meer op rtlnieuws.nl:

Bron • RTL Nieuws