Personal finance

Zo haal je de Belastingdienst over om brieven te blijven sturen

29 september 2016 17:01

Zo haal je de Belastingdienst over om brieven te blijven sturen
Beeld © ANP

De Belastingdienst gaat de komende jaren steeds minder per post communiceren. Geen fan van digitale berichten? Zo blijf je papieren brieven ontvangen.

De Belastingdienst - en nog veel meer overheidsorganisaties - sturen steeds meer post alleen nog digitaal. Daarvoor moet je een account activeren op MijnOverheid.nl, zodat je toegang krijgt tot je persoonlijke berichtenbox. Niet iedereen is daarvan gediend: 60.000 mensen hebben de fiscus zover gekregen dat die weer alles per post verzend.

Je kunt je niet zomaar afmelden voor digitale post. Als je dat doet, kun je een belletje van de Belastingdienst verwachten. De fiscus gaat dan met je bespreken hoe je het best ‘geholpen kunt worden’. Vervolgens probeert de overheidsinstantie je te overtuigen tóch digitaal te gaan, bijvoorbeeld met foldermateriaal of een training digitale vaardigheden. Maar wees gerust: zelfs als IT-nerd die fiscaal recht heeft gestudeerd, kun je eronder vandaan komen.

Wil jij ook ouderwets je belastingpost op papier blijven ontvangen? Dat kan, door de volgende stappen te volgen.

Stap 1:

Bel de Belastingdienst om te zeggen dat je brieven wilt blijven ontvangen. Bonustip: een brief schrijven werkt niet. Dan bellen ze je op of schrijven een brief waarin staat dat je ze moet bellen.

De dienstdoende ambtenaar zal je eerst vragen waarom je niet met de berichtenbox wilt werken. Je hoeft niet te liegen over dat je niets kunt met computers, dat heeft namelijk geen zin. Ze vragen je dan bijvoorbeeld of je partner wel goed is met de computer. Of je krijgt  een uitnodiging voor een cursus op een regiokantoor. Daar wordt je dan stap-voor-stap uitgelegd waar je op moet klikken. Als extraatje krijg je een printje mee met een stappenplan. Maar dat wil je waarschijnlijk helemaal niet.

Stap 2:

Blijf vasthouden. Wat de medewerker ook zegt, houd vol dat je absoluut papier wilt blijven ontvangen. Een bewezen strategie is om er bijvoorbeeld aanhoudend op te wijzen dat je je administratie niet rond krijgt als het allemaal digitaal binnenkomt.

Uiteindelijk kost het je een minuut of tien om de Belastingdienst ervan te overtuigen het juiste vinkje achter je naam te zetten. Maar let op: andere overheidsinstanties die digitaliseren, blijven je dan alsnog digitale post toesturen.

Laatste tip: doe het op tijd. Want de fiscus stuurt geen papieren berichten met terugwerkende kracht.

Meer op rtlz.nl

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen