MKB Ondernemerscongres

Bavariabaas Swinkels: 'Don Johnson belde, omdat hij reclame voor ons wilde maken'

23 december 2019 10:44

Peer Swinkels Beeld © RTLZ

Peer Swinkels (45) is sinds dit jaar de hoogste baas bij Bavaria, dat officieel Swinkels Family Brewers heet. In gesprek met Antoin Peeters vertelt hij over de lessen van Freddy Heineken en het binnenhalen van Hollywoodsterren.

Het bedrijf Royal Swinkels Family Brewers is 300 jaar oud. Ze begonnen 1719 als een nevenbedrijf van een Lieshoutse boer. En boerenslimheid zit nog steeds een beetje in het bedrijf, aldus Peer Swinkels.

In 1924 werd besloten om een pilsbrouwerij te gaan bouwen. Toentertijd iets bijzonders, want iedereen dronk het lichtdonkere ale bier. Toch geloofde Peer's grootvader in een nieuw product: het frisse doordrinkbare pils. Deze forse investering was een risico, want pils had ook niet kunnen aanslaan.

Pils werd een succes en zo maakte de familie Swinkels de stap van een lokaal naar een regionaal merk. Het bedrijf groeide snel: van regionaal naar nationaal en daarna de grens over. “Inmiddels exporteren we naar ruim 130 landen en hebben we meerdere thuismarkten met eigen brouwerijen.”

Heineken op de praatstoel

Tijdens het gesprek drinkt Peer Swinkels zijn eigen Swinckels’ Pilsener. De ontstaansgeschiedenis is een bijzondere, vindt hij zelf. Swinkels vertelt dat hij ooit de inspiratie voor dit bier kreeg van Freddy Heineken ‘himself’. In 1999 was Peer Swinkels bij hem op bezoek.

Heineken vertelde toen dat hij vroeger in de klas zat bij de jongens van Amstel en hij een bloedhekel had aan deze 'arrogante gasten'. Nu was het merk Heineken indertijd voor de gewone man en Amstel was voor chique mensen. Freddy dacht: "Als ik groot ben, koop ik de Amstel Brouwerij en positioneer ik het merk onder Heineken." En zo geschiedde.

Heineken vertelde Swinkels ook dat hij jaloers was op hun naam. Swinkels: “Ik vroeg hoezo? Nou, Swinkels swingt en klinkt in alle talen goed. En toen dacht ik: Als ik ooit bij een bierbedrijf ga werken dan introduceer ik het merk Swinckels’ en positioneer ik het boven Heineken.  

Don Johnson Beeld © RTL Z

Joan Collins en Mickey Rourke

Bavaria is beroemd geworden door de reclames met wereldberoemde sterren als: Don Johnson, Joan Collins, Charlie Sheen, Hugh Heffner en Mickey Rourke. Het is opmerkelijk dat een middelgroot Brabants bedrijf wereldsterren weet te strikken.

Iedere ster heeft zijn eigen verhaal, vertelt Swinkels. Zo was Don Johnson net van zijn alcoholverslaving af toen hij in Amsterdam een alcoholvrij biertje van Bavaria dronk. Swinkels: "Hij was zo onder de indruk, en dat is niet gelogen, dat ie ons opbelde om te zeggen dat ie er reclame voor wilde maken."

Familie

Het bedrijf is door de eeuwen heen gegroeid. Swinkels ziet geen reden om van de familiestructuur te veranderen. "In de biersector heeft de afgelopen 20 jaar wereldwijd een consolidatieslag plaatsgevonden. En juist in deze periode is ons bedrijf nog succesvoller geworden." 

Volgens Swinkels is het geheim dat de aandeelhouder niet anoniem is zoals bij een multinational. "Bij een familiebedrijf kom je de aandeelhouder iedere dag tegen. Dat maakt de druk om keihard te presteren enorm groot."

MKB Ondernemerscafé

In het MKB Ondernemerscafé van RTL Z ontvangt Antoin Peeters bijzondere en succesvolle ondernemers. Op steeds een wisselende unieke locatie delen de gasten van Antoin hun tips om succesvol te ondernemen. 

Het MKB Ondernemerscafé is elke donderdag te zien om 7.30 en 16.30 op RTL Z.

Bron • RTL Z