MKB Ondernemerscongres

Hoe Fabienne Chapot from scratch haar eigen modehuis bouwde

31 oktober 2019 09:14

Fabienne Chapot en Antoin Peeters Beeld © RTLZ

Ze heeft een herkenbare signatuur: flamboyante prints, glitters en vrolijke kleuren. Fabienne Chapot runt een modehuis met haar naam en vijf eigen winkels. In gesprek met Antoine Peeters vertelt ze over haar groei, ambitie en hoe haar bedrijf bijna ten onder ging.

Als klein meisje droomde Chapot al van haar eigen modeshows. Toch deed ze geen mode-opleiding. "Ik ben ergens erg creatief, maar ook erg commercieel." In eerste instantie ging ze die commerciële kant op: na haar studie werkte ze bij een reclamebureau.

Maar dat was duidelijk niets voor haar. "Een prima startersfunctie, maar ik merkte dat ik onrustig was. Ik wilde meer, had veel ideeën en niemand luisterde naar me."

In Bali producten laten maken

Op haar 25ste besloot ze om voor zichzelf te beginnen. Haar eerste bedrijf heette Fab en was specialiseerd in tassen en accessoires. "Ik miste kleur in het accessoirelandschap, het was allemaal donker en saai." 

Chapot vloog naar Bali, waar een handwerker haar eerste ontwerpen maakte. Terug in Nederland fietste ze langs haar favoriete Amsterdamse winkels, om de tassen aan te bieden. Trots vertelt ze dat veel retailers haar producten wilden verkopen.  

Bijenkorf en groei 

Langzaam en organisch bouwde ze haar bedrijfje uit. Dat leverde soms bijzondere momenten op. Na een jaar kreeg ze een mail van iemand die haar spullen had gezien en ze graag wilde hebben. "Dat iemand mij überhaupt benaderde vond ik al bijzonder. Maar toen las ik onderaan de mail dat het van de Bijenkorf kwam. Nou, toen viel ik ongeveer van mijn stoel", vertelt ze lachend.

Er kwam een bijeenkomst en het warenhuis was inderdaad geïnteresseerd. "Aan het eind van het gesprek vroeg ik: welke aantallen hebben jullie in je hoofd? En toen hoorde ik 'een paar honderd'." 

Geen probleem, gaan we regelen, was haar eerste reactie. Maar in de auto naar huis dacht ze: hoe moet ik dit gaan doen? Er zat niets anders op dan weer naar Bali te vliegen om haar productie uit te bereiden.

Met liefde gemaakt

Chapot ging samenwerken met andere grote bedrijven als Douglas en de Hema. Haar tassen en accessoires vielen op een bepaald moment niet aan te slepen. Wat is haar geheim? "Ik denk dat er iets puurs en positiefs in het merk zit. Het is met liefde gemaakt, en ik geloof dat je dat voelt bij een product." 

Na Fab was het tijd voor een andere fase. "Het ging allemaal goed, maar mijn ambitie zei: ik wil meer." Chapot ambieerde een groter en professioneler bedrijf. En ze wilde een eigen kledinglijn beginnen. In dat proces kwam de naam ter sprake: moest die niet anders? Na een nacht slapen besloot ze om het bedrijf haar hele naam te geven: Fabienne Chapot.  

Bijna failliet

Het klinkt alsof het haar is komen aanwaaien, maar Chapot vertelt dat er aan de lopende band dingen mis gingen. Een voorbeeld: op een bepaald moment verplaatste ze haar productie van Bali naar India. Dat was niet alleen een ramp voor de kwaliteit van haar producten, maar ook voor haar financiële situatie.

Ze had namelijk 100.000 euro aanbetaald bij een lokale producent, maar die ging failliet. Chapot was het geld kwijt, wat bijna tot de ondergang van haar bedrijf leidde. Hoofdschuddend zegt ze: "Nee, een eigen bedrijf is niet makkelijk. Maar wel erg leuk."

MKB Ondernemerscafé

In het MKB Ondernemerscafé van RTL Z ontvangt Antoin Peeters bijzondere en succesvolle ondernemers. Op steeds een wisselende unieke locatie delen de gasten van Antoin hun tips om succesvol te ondernemen. 

Het MKB Ondernemerscafé is elke donderdag te zien om 7.30 en 16.30 op RTL Z.

Bron • RTL Z