MKB Ondernemerscongres

"Een ondernemersplan? Dat werkt nooit zoals verwacht"

27 oktober 2019 14:28

Beeld ©

Eigenlijk wilde ze het helemaal niet, Difrax overnemen van haar ouders. Een bedrijf in babyproducten was niet haar droom, ze wilde na haar studie bedrijfskunde liever bij grote multinationals werken. “Totdat ik bij die grote bedrijven kwam en de voordelen van eigen ondernemerschap inzag. Toen zei ik tegen mijn ouders: ‘ik kom voor een jaar, maar rekening nergens op’. Inmiddels zijn we twintig jaar verder”, lacht directeur Vivienne van Eijkelenborg.

Het gaat goed met Difrax. Van een kleinschalig handelsbedrijf transformeerden ze naar een merk dat internationaal verkocht wordt. “We werken altijd aan innovatieve producten voor de babywereld en zijn in Nederland zelfs marktleider in de flessen en fopspenen. De grootste uitdaging voor ons ligt dan ook in het uitbouwen naar de platformen in het buitenland”, zegt ze. 

Uitbouwen in buitenland

Daarbij hoort ook de ontwikkeling van online. “Want hoe zorg je nou dat je zowel off- als online beschikbaar en succesvol bent? Online is wat mij betreft een vak apart. Geen probleem, maar wel een uitdaging. Hoe kunnen we ons als merk via een platform zoals Amazon wereldwijd beschikbaar maken? Daar ligt de focus voor de komende jaren: ontwikkelen, innoveren en uitbouwen over de grens.” 

Pinguïn

Als je zo lang ondernemer bent, maak je de nodige fouten. “Het belangrijkste dat ik heb geleerd, is vallen en ook weer opstaan. ‘Be a pinguïn’ is een van mijn lijfspreuken. Kijk naar hoe een pinguïn beweegt: hij valt de hele dag, glijdt om en toch staat-ie weer op en vervolgt hij zijn weg. Dat is hoe je als ondernemer ook moet zijn.” Want zo soepel als je wil dat het gaat, loopt het volgens Van Eijkelenborg gewoon niet. “Het gaat nooit snel genoeg en het is nooit goed genoeg. Je moet het nemen zoals het komt. Een ondernemersplan? Die schrijven we wel, maar die komt nooit uit zoals verwacht.”  

Missers door ongeduld 

De grootste blunder komt ook uit die onrust vandaan. “Geduld is niet mijn sterkste kant. Een tijd terug zijn we heel lang bezig geweest met het ontwikkelen van een product, waar ik tot op de dag van vandaag in geloof. Maar aan het einde heb ik megagrote fouten gemaakt in de verpakking en kleurstelling, omdat ik te ongeduldig was. Het werd daardoor een mislukking. Zonde, want dat had echt een succes kunnen zijn. Maar, daar leer je dan ook weer van.” 

Zakenvrouw

Naast dat Eijkelenborg directeur is van Difrax, is ze ook actief in de Entrepreneurs Organization. “Een wereldwijde organisatie waar veertienduizend ondernemers lid van zijn. Ik was twee jaar president van het Nederlandse chapter en nu president van EO Europe. Dat betekent dat ik twintig Europese chapters ondersteun. Ondernemerschap en het stimuleren daarvan, is voor mij heel belangrijk. Een van de uitvloeiselen daarvan is dat ik in 2016 de prijs ‘Zakenvrouw van het jaar’ won. Volgens mij is dat een prijs met een opdracht en ik hoop dan ook dat ik daarmee vrouwelijke ondernemers stimuleer waar ik kan.”  

Congres

Niet voor niets dus, dat Vivienne van Eijkelenborg te gast is in een van de speciale tv-uitzendingen vanaf het MKB Ondernemerscongres. Presentator Roland Koopman heeft het met haar over haar ondernemerslessen én tips. Een van die tips is het investeren in jezelf als ondernemer. "Wat mij betreft doen ondernemers te weinig om zichzelf te blijven voeden. En dan moet wel, anders ga je het echt geen twintig jaar volhouden", zegt ze. Het gesprek is donderdag 31 oktober live te zien op RTL Z om 15.15.

Wil je aanwezig zijn bij het MKB Ondernemerscongres? Er zijn nog kaarten! Kijk op de website