MKB Ondernemers Congres

Robèrt Van Beckhoven: Ik ben succesvoller dankzij mijn partner

30 juli 2019 16:59

Meesterbakker Robèrt van Beckhoven en zijn vrouw en zakenpartner Pirjo de Winkel Beeld © MKB Ondernemerscafé - RTL Z

Meesterbakker en -patissier Robèrt van Beckhoven is bij het grote publiek vooral bekend als jurylid in het programma 'Heel Holland Bakt'. Maar de goedlachse Brabander runt samen met zijn vrouw ook een succesvolle onderneming in alles wat met bakken te maken heeft. In het MKB Ondernemerscafé vertellen ze samen over hun bedrijf en hoe het is om te ondernemen met je partner.

Pirjo de Winkel is de drijvende kracht achter Robèrt van Beckhoven. Niet alleen zijn de twee al jaren samen en trotse ouders van twee kinderen, ze staan ook aan het roer van Bij Robèrt. Onder die naam onderneemt het stel in ambachtelijke broden, patisserie en chocoladeproducten.

In gesprek met Antoin Peeters vertellen De Winkel en Van Beckhoven openhartig over het succes van hun onderneming en hoe zij elkaar keer op keer weten te versterken.

'Bij Robèrt' gaat om de totale beleving van het bakken

Veel mensen kennen Van Beckhoven vooral van tv en weten dan ook niet dat hij aan de leiding staat van een flinke onderneming. Samen met zijn vrouw geeft hij leiding aan een team van tachtig mensen.

De samenwerking met zijn vrouw en het team zijn volgens Van Beckhoven heel belangrijk voor het succes van zijn bedrijf. Zij maken mogelijk dat Van Beckhoven als gezicht van het bedrijf zijn verschillende televisie-uitstapjes kan maken. "Als je aan zo'n programma als Wie is de Mol? meedoet, dan ben je een maand van huis. Maar dan gaat het bedrijf gewoon door, zonder dat iemand doorheeft dat ik weg ben."

Een van de belangrijkste speerpunten van het bedrijf is informatieoverdracht. Zo geven ze een tijdschrift uit, organiseren ze cursussen voor thuisbakkers en professionals en hebben ze een restaurant met een open bakkerij.

In zijn restaurant gaat het om de beleving van het bakken, vertelt Van Beckhoven: "Kijken, ruiken, proeven, leren. Alle zintuigen moeten geprikkeld worden als je bij ons komt."

Een duidelijke rolverdeling tussen de bakker en de bioloog

Hoewel het op het eerste gezicht misschien lijkt dat Robèrt de creatieveling is en Pirjo zich vooral bezighoudt met het zakelijke deel, is de vrouw van de meesterboulanger ook inhoudelijk betrokken bij de verschillende takken van het bedrijf: "Het magazine is echt mijn kindje, mijn passie ook", vertelt De Winkel.   

Van huis uit is De Winkel bioloog. Tijdens haar studie werd vaak gezegd dat ze, voor een academicus, veel te populair was in haar schrijfstijl. Een vaardigheid die nu juist heel erg van pas komt.

Uiteraard is het Van Beckhoven die met zijn kennis en ervaring het voortouw neemt in de receptontwikkeling. De bakker gaat ook over de inhoudelijke invulling van de trainingen en cursussen die 'Bij Robèrt' aanbiedt.

'Bakkers calculeren niet'

De twee leerden elkaar ooit kennen op een beurs voor bakkers. De Winkel was vanuit de RAI verantwoordelijk voor de organisatie en Van Beckhoven was daar samen met een aantal collega-bakkers en -patissiers. Daar sloeg de vonk over, zowel zakelijk als privé. De onderneming van Van Beckhoven kon namelijk best wat organisatorische en zakelijke ondersteuning gebruiken.

"Toen ik in het bedrijf kwam, ging het niet zo goed", legt De Winkel uit. "Bakkers calculeren niet", leerde ze al snel. Dat bevestigt bakker Van Beckhoven ook: "Een appeltaart maken kost helemaal niks. Maar zodra hij uit de oven komt, gaat de meter lopen. Met opslag, invriezen, snijden, transport." Juist die extra kosten verliezen bakkers vaak uit het oog, omdat ze zich vooral met het product zelf bezighouden. 

Met haar zakelijke achtergrond in de evenementenorganisatie schoot De Winkel te hulp. Toen nog met het idee dat het na drie jaar wel klaar zou zijn, maar: 'ik ben er nu nog'. Door de groei van het bedrijf is het volgens de onderneemster alleen maar leuker geworden. "Wat er nu staat is echt van ons samen."

Als ondernemer moet je van je laten horen

Dat Van Beckhoven het gezicht is geworden van de onderneming is niet voor niets. In de tijd dat hij nog veel meedeed aan wedstrijden ontmoette hij Cas Spijkers. Die vertelde aan de ambitieuze bakker en patissier: "Je hebt talent. Maar als je niks zegt, gebeurt er niks." Van Spijkers leerde hij hoe belangrijk het is om je verhaal te delen: "Dat gaan mensen leuk vinden en dan ga je groeien."

Met hun bedrijf en de televisie-uitstapjes is dat dan ook precies wat de twee ondernemers willen doen: een verhaal vertellen. Daar is nu, naast alle dingen die ze al doen, ook een theatershow aan toegevoegd.

Ondernemen op een unieke locatie in Brabant

‘Bij Robèrt’, de thuisbasis van de onderneming, is te vinden in Oisterwijk in Brabant. In een oud monumentaal pand dat ooit de grootste leerlooierij van Nederland was, bevinden zich het restaurant en de bakkerij, en worden de cursussen gegeven. "Het is de sfeer van het pand dat veel toevoegt aan het ambacht", vertelt De Winkel. Want zowel het gebouw als het bakkersvak hebben een lange historie.

'Bij Robèrt' ontvangt in Oisterwijk bijna vijfduizend cursisten per jaar. Het grootste deel daarvan zijn thuisbakkers, maar ook scholen, professionals en bedrijfsuitjes komen langs.

Leren proeven van kinderen

De Winkel wil zich meer en meer op kinderen gaan richten. Van hun magazine is onlangs een speciale editie voor kinderen uitgekomen en als het aan de onderneemster ligt, is dat slechts een eerste stap. "Het is heel mooi om te zien hoe kinderen met vragen komen", legt ze uit. "Ze proeven heel puur. En ik denk dat het jammer is dat we dat met zijn allen aan het afleren zijn. Terwijl als we dat bij kinderen kunnen behouden, ons eten veel zuiverder zal worden."

Ondernemen met een partner is niet altijd makkelijk

Een van de belangrijkste lessen die Van Beckhoven als ondernemer heeft geleerd, is dat je niet alles zelf kunt: "Je kunt als ondernemer niet de etalage doen, de container schoonmaken, managen én bakken." Van Beckhoven raadt dan ook elke ondernemer aan om mensen om zich heen te verzamelen die verschillende vaardigheden hebben. Zo kun je zelf in je eigen kracht blijven staan.

Een andere uitdaging voor de twee ondernemers is het feit dat ze zowel zakelijk als privé partners zijn. "Zeker als er onenigheid is, is dat nog wel eens een opgave", vertelt De Winkel. Helemaal aangezien er een groot team bij betrokken is, kan het lastig zijn voor De Winkel om tegen haar partner te zeggen waar het op staat.

"Als je met zijn tweeën bent, dan vecht je uit en is het klaar," aldus De Winkel. "Alleen nu is je team eigenlijk altijd de verliezer, want die weten niet goed naar wie ze dan moeten luisteren." Eens te meer omdat Van Beckhoven een zekere status heeft, doordat hij het gezicht is van het bedrijf. "Wie ben ik dan om hem te vertellen dat het anders moet?"

Appeltaart op de barbecue is geen succes

Er zijn natuurlijk ook weleens dingen niet lukken. Zo ontwikkelde Van Beckhoven ooit bakproducten voor de barbecue. In een speciaal blikje zat dan bijvoorbeeld een appeltaart. Het blikje legde je op de barbecue en daar werd het taartje gaar. "Maar mensen denken dat als iets in blik zit, het lang houdbaar is", vertelt Robèrt.

Echter, de taartjes-in-blik waren allemaal vers. "Sommige mensen hadden een blikje in de auto of in een kastje laten liggen. Die ontplofte na een halfjaar en dan zat het hele keukenkastje onder de kersen." Met die blikjes zijn ze dus ook snel opgehouden.

'Bij Robèrt' moet ook zonder Robèrt kunnen 

Ze zijn nu druk bezig met het openen van een tweede locatie in Leidschendam. Ook daar komt horeca, een winkel en worden cursussen aangeboden. Daarbij is het teamwork ook weer van belang, want Van Beckhoven kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn.

"Het is aan mij om ook andere mensen een gezicht te geven", legt De Winkel uit. Het is bijvoorbeeld niet zo dat Van Beckhoven zelf de social media bijhoudt. Door meer mensen een gezicht te geven, moet het bedrijf uiteindelijk minder afhankelijk worden van hem. "Want als je 'Robèrt' ooit wil verkopen, krijg je Robèrt er niet bij", aldus de ondernemer.

MKB Ondernemerscafé

In het MKB Ondernemerscafé van RTL Z ontvangt Antoin Peeters bijzondere en succesvolle ondernemers. Op steeds een wisselende unieke locatie delen de gasten van Antoin hun tips om succesvol te ondernemen. 

Het MKB Ondernemerscafé is elke donderdag te zien om 7.30 en 16.30 op RTL Z.

Bron • RTL Z