MKB Ondernemers Congres

Hoe zet je je bedrijf in de markt? Pacelle van Goethem geeft tips om te overtuigen

04 juni 2019 17:11

Overtuigexpert Pacelle van Goethem Beeld © MKB Ondernemerscafé - RTL Z

Als ondernemer is het belangrijk na te denken over hoe je gezien wilt worden. Overtuigingsexpert Pacelle van Goethem geeft tips om jouw onderneming met de juiste overtuiging in de markt te zetten.

Voor elke ondernemer is het belangrijk om te weten hoe je jouw bedrijf of merk in de markt wilt zetten. Pacelle van Goethem helpt mensen en bedrijven bij die vraag. In het MKB Ondernemerscafé van RTL Z deelt ze haar belangrijkste tips. 

Tekst loopt door onder de video:

Drie manieren van overtuigen 

Van Goethem maakt onderscheid tussen drie stijlen van overtuigen, ofwel drie manieren waarop je je bedrijf in de markt kunt zetten: als autoriteit, als vriend of als voorbeeld. 

Wanneer je je merk als autoriteit presenteert, dan zet je jezelf neer als de standaard, de beste. Een voorbeeld van een onderneming die deze stijl hanteert is Miele, stelt Van Goethem. De slogan 'Er is geen betere' is een duidelijk voorbeeld van deze strategie. "Miele zet zichzelf daarmee sterk neer als de autoriteit binnen hun branche."

Kies voor een stijl of maak een combinatie

Een bedrijf dat zichzelf als vriend presenteert, speelt in op de maximale gunfactor, legt Van Goethem uit. Cool Blue is een voorbeeld van een merk dat graag als vriend wordt gezien. "Dat merk is heel duidelijk georiënteerd op de klantbeleving. En net als bij Miele spreekt die strategie heel duidelijk uit hun slogan: 'alles voor een glimlach'."

De laatste categorie draait om de bijzondere bedrijven, de coole, de dispruptors. Apple is daar misschien wel de bekendste van, maar recentelijk maakt ook online supermarkt Picnic gebruik van die strategie.

Er zijn dus bedrijven die heel duidelijk voor een van de drie overtuigingsstijlen kiezen, maar er zijn ook veel bedrijven die van alle drie een beetje gebruik maken. Rituals, Blendle en Ticketswap zijn bedrijven waar alle drie de stijlen terug te vinden zijn.

Vind de strategie die bij je onderneming past

Welke strategie het beste bij jouw bedrijf past, is afhankelijk van meerder factoren, vertelt Van Goethem. De branche waarin je werkt is er daar een van. Als je een advocatenkantoor hebt, is het voor toekomstige cliënten vooral belangrijk om te weten dat je verstand van zaken hebt. Dat moet je bedrijf dan ook uitstralen. Met bijvoorbeeld je website, maar bijvoorbeeld ook de manier waarop het kantoor ingericht is kan daarbij helpen.

Uiteindelijk is het volgens haar vooral belangrijk om vol passie ergens voor te gaan. En je moet niet bang zijn om eigenwijs te zijn. "Eigenzinnige ideeën waar passie achter schuil gaat, zijn het begin van succes."

MKB Ondernemerscafé

In het MKB Ondernemerscafé van RTL Z ontvangt Antoin Peeters bijzondere en succesvolle ondernemers. Op steeds een wisselende unieke locatie delen de gasten van Antoin hun tips om succesvol te ondernemen.  

Op 2 juli organiseren we het MKB Ondernemerscafé Zomerfestival. Op de ss Rotterdam worden nieuwe afleveringen opgenomen, waar je ook zelf in gesprek kunt gaan met succesvolle ondernemers onder het genot van een hapje en een drankje bij een volledige verzorgde barbecue. Kijk hier voor meer informatie. 

Het MKB Ondernemerscafé is elke donderdag te zien om 7.30 en 16.30 op RTL Z.

Bron • RTL Z