MKB Ondernemers Congres

Dirk de Bruijn van Swapfiets over supersnelle groei

05 juni 2019 16:15

Ondernemer Dirk de Bruijn met de herkenbare blauwe banden Beeld © MKB Ondernemerscafé - RTL Z

Van het opknappen van tweedehands fietsen naar honderdduizend fietsen verhuren in vier Europese landen. Hoe groeide Swapfiets in twee jaar tijd uit tot zo'n succes? En hoe denkt oprichter Dirk de Bruijn aan de top te blijven? Hij vertelt het in het MKB Ondernemerscafé van RTL Z.

Elke week ontvangt Antoin Peeters een bijzondere ondernemer in het MKB Ondernemerscafé. Deze week is Dirk de Bruijn te gast op Paleis Soestdijk. De jonge ondernemer liet zijn bedrijf in twee jaar tijd uitgroeien tot een internationale onderneming. 

De tekst loopt door onder de video:

Het geheim van de blauwe band

De Swapfiets is inmiddels een begrip, met name onder studenten. In alle grote studentensteden stikt het van de fietsen met de opvallende blauwe band. Dat is ook een stukje psychologie volgens oprichter Dirk de Bruijn: "Die blauwe band is zo herkenbaar. Als je ze eenmaal gezien hebt, dan zie je ze ineens overal." 

Daarmee wil de jonge ondernemer niet beweren dat hij het bewust zo opgezet heeft. Swapfiets begon ooit met drie vrienden die zelf tweedehands fietsen opknapten en verhuurden. De starters zochten een leuk herkenbaar element voor hun fietsen en voor studenten uit Delft lag de keuze voor Delfts blauw redelijk voor de hand. 

Dat het slechts om één blauwe band gaat, komt voort uit het zelf opknappen van de fietsen. Twee banden verwisselen kost meer geld en tijd dan één. Het beeld van de ene blauwe band al snel zo herkenbaar, dat ze in de productie van eigen fietsen nu ook die ene blauwe band hanteren. 

Het belang van continu in ontwikkeling blijven

Van een spontaan idee in de kroeg is Swapfiets nu uitgegroeid tot een internationale onderneming. De tweedehands fietsen zijn dan inmiddels ook vervangen door een zelfontworpen en -geproduceerd model. Die fietsen worden continu verbeterd zodat ze optimaal bij de wensen van de klant, maar ook binnen het verdienmodel van Swapfiets passen. 

Swapfiets belooft de fietsen immers altijd snel en kostenloos te repareren. Als blijkt dat er ergens een zwakke plek in zit, bijvoorbeeld een lichtoplossing die vaak stuk gaat, is dat niet alleen voor de klant, maar ook voor de onderneming vervelend. Reparaties kosten immers geld. Op die manier ligt dan ook 'ons economisch model in lijn met een zo goed mogelijke propositie aan de klant leveren', legt De Bruijn uit. 

'Wij verkopen het werkwoord fietsen'

De kracht van Swapfiets ligt volgens De Bruijn vooral in het feit dat het bedrijf 'het werkwoord fietsen' verkoopt. "Iedereen wil een fiets tot zijn beschikking hebben, maar niet iedereen hoeft een fiets te hebben", aldus de ondernemer. Met Swapfiets biedt je mensen de mogelijkheid om te fietsen, zonder de eventuele nadelen van het eigenaar zijn van een fiets. 

De Bruijn maakt zich dan ook niet druk over een verzadiging van de markt. "Natuurlijk kan ik geen Swapfiets verkopen aan iemand die al een fiets heeft." Maar de jonge ondernemer ziet dat mensen die toe zijn aan een nieuwe fiets vanwege bijvoorbeeld diefstal of schade, wel vaker kijken naar alternatieven. 

 

MKB Ondernemerscafé

In het MKB Ondernemerscafé van RTL Z ontvangt Antoin Peeters bijzondere en succesvolle ondernemers. Op een unieke locatie, zoals Paleis Soestdijk, delen de gasten van Antoin hun tips om succesvol te ondernemen. 

Het MKB Ondernemerscafé is elke donderdag te zien om 7.30 en 16.30 op RTL Z.

Bron • RTL Z