MKB Ondernemers Congres

Zo blijf je de concurrentie voor, volgens Ben Tiggelaar

22 mei 2019 09:45

Auteur en gedragswetenschapper Ben Tiggelaar Beeld © MKB Ondernemerscafé - RTL Z

Ben Tiggelaar is veelgevraagd spreker en bestsellerauteur. Als gedragswetenschapper doet hij al jaren onderzoek naar succesvol leiderschap. In het MKB Ondernemerscafé geeft hij tips om de concurrentie voor te blijven.

Met een flinke lijst managementboeken op zijn naam en als veelgevraagd spreker op grote evenementen, is Ben Tiggelaar een succesvol ondernemer te noemen. Vanuit jaren onderzoek naar succesvol leiderschap, deelt hij in een korte presentatie een aantal tips om de concurrentie altijd een stapje voor te blijven.

Ben Tiggelaar: Zo blijf je de concurrentie voor

'Blijf altijd op zoek naar nieuwe dingen'

In de eerste plaats is het volgens de onderzoeker belangrijk dat je als ondernemer altijd op zoek blijft naar nieuwe dingen. Volgens Tiggelaar zit je als ondernemer eigenlijk in een continu proces van ontwikkeling: je probeert iets en dat mislukt.

Vervolgens probeer je iets anders en dat lukt. Dat lukt zelfs zo goed, dat anderen het gaan imiteren. En dan is het volgens Tiggelaar belangrijk dat je als ondernemer weer wat nieuws durft te verzinnen en proberen.

Leer van Barack Obama zijn presidentschap

Een van de manieren die Tiggelaar aanhaalt om te blijven vernieuwen, leerde hij van Barack Obama. Tijdens zijn presidentschap las Obama elke dag tien brieven van burgers. Op die manier wilde hij voorkomen dat hij als president in een bubbel terechtkwam en niet meer zou zien wat er echt leeft bij mensen.

Dat risico op een bubbel is volgens Tiggelaar ook aanwezig bij succesvolle ondernemers. Volgens de onderzoeker is het dan ook belangrijk dat je een manier vindt om het contact met je achterban - of dit nu kiezers of klanten of medewerkers zijn - onderdeel te maken van je proces. Obama deed dit door dagelijks tien brieven te lezen, maar er zijn natuurlijk tal van andere manieren om als ondernemer dergelijk contact te onderhouden.

Design thinking: build, measure, learn

Een andere manier om continu in ontwikkeling te blijven als ondernemer is het zogenoemde 'design thinking', haalt Tiggelaar aan. Je moet als ondernemer een manier vinden om van de aanname dat iets een succes kan zijn, een feit te maken. En dat doe je volgens Tiggelaar het beste door je idee simpelweg te testen.

Je moet het lef hebben om van een aanname een experiment te maken, iets wat in veel startups al gebeurt. Zo'n experiment kent drie stappen. Het begint met het maken van een product of concept, oftewel 'build'. Vervolgens moet dat idee of product getest worden en uit zo'n test komen resultaten, dit is de 'measure' van het proces. Van die test en de daaruit voortvloeiende resultaten leer, of 'learn', je als ondernemer, en daarmee kun je het idee of product verbeteren.

Volgens Tiggelaar is dat een van de belangrijkste lessen als je succesvol wilt ondernemen. Door te blijven leren en ontwikkelen, blijf je de concurrentie altijd een stapje voor.

MKB Ondernemerscafé

In het MKB Ondernemerscafé van RTL Z ontvangt Antoin Peeters bijzondere en succesvolle ondernemers. Op een unieke locatie, zoals Paleis Soestdijk, delen de gasten van Antoin hun tips om succesvol te ondernemen. 

Het MKB Ondernemerscafé is elke donderdag te zien om 7.30 en 16.30 op RTL Z.

Bron • RTL Z