ZZP

Blauwe brief gehad? Dit moet je doen met je nieuwe btw-id

Claartje Vogel • 11 oktober 2019 17:05 @claartjevogel

Alle eenmanszaken krijgen deze maand een nieuw btw-nummer. Beeld © iStock

Alle 1,3 miljoen zzp'ers krijgen in oktober een brief van de Belastingdienst met een nieuw btw-identificatienummer. Ze moeten zorgen dat ze het nummer binnen een paar maanden vervangen op hun website, facturen en visitekaartjes. Let op: je oude nummer heb je ook nog nodig.

Heb je een eenmanszaak? Schrik deze maand niet van de blauwe brief op je deurmat: daarin zit waarschijnlijk je nieuwe btw-identificatienummer in. Tussen 10 en 31 oktober ontvangt iedereen zijn nieuwe code. En dat is goed nieuws, want dit btw-id is een stuk minder fraudegevoelig dan het oude btw-nummer.

Maar het betekent wel dat je aan de slag moet. Vanaf 1 januari 2020 moet je dit nieuwe btw-identificatienummer namelijk gebruiken als je zaken doet. Je krijgt het nummer nu vast, zodat je op tijd je visitekaartjes, briefpapier, facturen en alle andere correspondentie met klanten en leveranciers kunt aanpassen.

Waarom dit nieuwe nummer?

Met het huidige btw-nummer schendt de Belastingdienst de privacywet. In het oude nummer is namelijk het burgerservicenummer (bsn) van de ondernemer verwerkt. Zzp'ers moeten het btw-nummer verplicht op hun website en facturen melden, waardoor zij het risico lopen dat criminelen dit kunnen misbruiken voor identiteitsfraude.

Josien van Breda van vakbond FNV Zelfstandigen, zei eerder tegen RTL Z dat misbruik van deze gegevens geregeld voorkomt: "De privégegevens van zzp'ers worden onder andere misbruikt om op een ogenschijnlijk betrouwbare manier producten via Marktplaats aan te bieden, maar nooit te leveren."

Btw-id als tussenoplossing

De Autoriteit Persoonsgegevens gaf de Belastingdienst de opdracht om hier zo snel mogelijk iets aan te doen. De deadline was januari 2019, maar dat bleek onhaalbaar. Later bleek het überhaupt niet haalbaar op korte termijn het burgerservicenummer (bsn) uit het btw-nummer te halen.

En dus is er een tussenoplossing: een extra btw-nummer, zonder bsn. Het btw-identificatienummer.

Intern blijft de fiscus werken met het oude nummer en hetzelfde systeem, liet een woordvoerder van de Belastingdienst weten aan RTL Z. "We bouwen als het ware een schil eromheen, waarmee een nieuw nummer aan het oude wordt gekoppeld."

Gooi je oude nummer niet weg

Je hebt je oude btw-nummer dus ook nodig, vertelt de woordvoerder van de Belastingdienst. Dat gebruik je namelijk in je communicatie met de Belastingdienst en je btw-aangifte. Bel je bijvoorbeeld met de Belastingtelefoon? Dan heb je je oude nummer nodig.

Het oude nummer heet voortaan je 'omzetbelastingnummer'. Het omzetbelastingnummer bestaat uit jouw burgerservicenummer met de toevoeging B01 of hoger.

Het nieuwe nummer heeft niets met je bsn te maken. Het bestaat uit de landcode NL, 9 cijfers, de letter 'B' en een controlegetal van 2 cijfers. Een voorbeeld van het nieuwe btw-identificatienummer: NL000099998B57.

Twee maanden voorbereiding

Als ondernemer ben je wettelijk verplicht je btw-nummer op je factuur en je website te plaatsen. Vanaf 1 januari moet je het nieuwe nummer gebruiken. Wie dat niet doet, heeft kans op een verzuimboete.

"Ondernemers krijgen twee maanden de tijd om zich hierop voor te bereiden", vertelt de woordvoerder van de Belastingdienst. "Daarnaast start de Belastingdienst vanaf oktober tot en met januari 2020 een campagne om eenmanszaken hierover te informeren."

Wat gebeurt er als je in januari toch nog je oude nummer gebruikt? "De Belastingdienst gaat in de beginperiode terughoudend om met verzuimboetes", aldus de woordvoerder.

Wat moet je doen?

  • Geef het nummer door aan je boekhouder
  • Geef het nieuwe nummer door aan je klanten en leveranciers in binnen- en buitenland
  • Vervang het btw-nummer door dit nieuwe nummer op je website, in je email-handtekening en op je visitekaartjes.
  • Vervang het nummer op je facturen
  • Gebruik je software voor je facturen? Pas ook daar het nummer aan

Bron • RTL Z