Van onze partner Deloitte

Zo maak je van jouw mensen de beste innovators

16 mei 2019 15:51

Beeld ©

Rond innovatie bestaan nog veel misverstanden, vindt Bram Jonker van Deloitte. Bedrijven die echt willen innoveren moeten niet extern op zoek naar een antwoord maar juist beter luisteren naar de werkvloer.

Jonker is bij Deloitte werkzaam als senior innovation en technology manager. In zijn vorige werkzame leven zette hij een aantal data-analyse bedrijven op. Nu adviseert hij namens Deloitte bedrijven die willen innoveren en geeft hij leiding aan het interne innovatie en technologie team.

Volgens Jonker bestaan rond het veel besproken thema innovatie flink wat misverstanden. “Vaak wordt gedacht dat innovatie draait om het implementeren van nieuwe techniek. We moeten ‘iets’ met blockchain doen. Of ‘iets’ met AI. Maar zo werkt dat niet.”, zegt Jonker.

Een zegen

Innovatie is volgens hem iets anders dan simpelweg nieuwe technologie inzetten om bestaande processen te verbeteren. Wil een bedrijf of organisatie echt innoveren, dan zal men veel dieper moeten ingrijpen in de manier waarop men gewend is te werken. Jonker: “Echte innovatie gaat om het doorbreken van patronen. Dat is moeilijk want mensen zijn gehecht aan een bepaalde manier van denken en werken.”

Die gewenning leidt niet alleen tot behoudzucht maar brengt ook het risico van angst voor het verliezen van de eigen positie, voor kannibalisme met zich mee. Waarom zou je een briljant idee om je eigen werk te automatiseren ventileren als dat het einde van je baan betekent? Jonker: “Daarom moeten bedrijven innovatieve ideeën uit de organisatie juist zo goed mogelijk faciliteren.” Het automatiseren van repetitieve taken is eerder een zegen dan een vloek: “Het betekent dat je mensen kan vrijspelen voor meer verdiepende bezigheden.”

Revolte

Een ander struikelpunt bij de transformatie naar een innovatieve organisatie is kortetermijndenken. Volgens Jonker is het ingewikkeld om vooruit te kijken naar de toekomst, en tegelijk de druk van korte termijndoelstellingen te weerstaan. Dus wordt bij het vaststellen van de targets toch maar weer gekozen voor hoe-we-het-altijd-doen. Het risico bestaat dat noodzakelijke veranderingen op die manier op de lange baan worden geschoven, stelt Jonker: “En dan kan je de boot missen.”

De sleutel om patronen te doorbreken en een bedrijf ook op de lange termijn innovatieproof te maken, ligt volgens Jonker in het veranderen van de cultuur. “En dat begint met leiderschap. Men is gewend de strategie van bovenaf te bepalen.”, zegt hij. In plaats van top-down veranderingen opleggen via heidagen of het lukraak omarmen van een nieuwe hypetechnologie, moeten bedrijven echter veel meer investeren in de mindset van de workforce. “Minder opleggen, meer ruimte bieden. Het drijven van een bottom-up revolte.”

Erkenning en waardering

Jonker noemt als voorbeeld de vele innovatieve start-ups: daar zitten vooral jonge mensen en speelt hiërarchie geen rol. “Je moet mensen in je bedrijf, ongeacht de positie die ze bekleden, faciliteren als ‘lead innovators’. Als je als bedrijf een omgeving creëert waarin nieuwe ideeën met open armen worden ontvangen, trekken medewerkers die processen willen veranderen eerder hun mond open.", aldus Jonker: “Geef mensen erkenning en waardering. De mensen in de business komen vaak met de meest briljante innovatieve concepten. Die komen niet van extern ingehuurde consultants.”

Het bouwen aan een innovatieve onderneming staat of valt dus met de mensen en de manier waarop ze in de organisatie staan. Als bedrijf moet je een cultuur creëren waarin iedereen om kan gaan met de verschuiving van taken. Zo ontstaan nieuwe skills, groeit de zelfverzekerdheid en bouw je een workforce van innovators die om kan gaan met razendsnelle veranderingen, zegt Jonker: “Want dan ga je dus niet alleen over nu nadenken, maar ook wat er over tien jaar kan gaan gebeuren.”

Op 23 mei vindt BMC: The Festival plaats, als afsluiting van het Best Managed Companies programma 2019 van Deloitte. Tijdens BMC: The Festival wordt bekend welke drie bedrijven er in de categorieën Innovation & Technology, Sustainablity en Future ofWork vandoor gaan met de special awards. Meer informatie vind je hier.