Business

Zo verandert de pont in een reclamezuil van 25.000 euro

Bram van Dijk • 19 oktober 2017 06:02 @ikbenbrampuntnl

play 13 min

Sinds kort is de Amsterdamse pont ook in gebruik als varende reclamezuil. Het kost vier man drie dagen om de volledige pont te bestickeren. Hoe dat in z'n werk gaat, zie je in de timelaps hierboven.

In Amsterdam kon je al in met reclame bestickerde bussen en trams plaatsnemen, maar sinds kort geldt dit ook voor de pontjes over het IJ. Filmmuseum Eye had de primeur, gevolgd door Thuisbezorgd.nl en nu Sourcy Vitaminewater. Hierdoor veranderen de ponten van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) in reusachtige reclamezuil van 29 meter breed en 9 meter hoog.

Flinke klus

Volgens Terry Elfrink van bestickeraar Blue Signs is de pont een van de moeilijkste voertuigen om te beplakken omdat hij buiten op het water ligt. "We zijn afhankelijk van de weersinvloeden. Hierdoor zit er continu beweging in de boot." 

Vooral als er op het IJ een groot schip langsvaart, moeten de plakkers tijdens het stickeren de bewegingen van het water zelf corrigeren. 

Daar komt bij dat de tekeningen van de pont, waarop de stickers gebaseerd worden, verschillen met de uiteindelijke uitvoering van het schip. "De tekening zijn in 2D opgemaakt, maar dat moet 3D worden."

25.000 euro exclusief productiekosten

Aan zo'n prominente reclame hangt natuurlijk ook een prominent prijskaartje. Het kost 25.000 euro om de pont 8 weken als reclamezuil te gebruiken, laat het GVB weten. Dat is nog zonder de kosten voor het maken van de stickers en het beplakken van de pont. Dat is nog eens zo'n 12.000 euro extra. 

Bron • RTL Z / Bram van Dijk

Gerelateerde artikelen