We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Business

Zo creëren Apple en Tesla hun eigen succes

Frederieke Hegger • 01 april 2016 11:38 @frederiekeh

Zo creëren Apple en Tesla hun eigen succes
Beeld © ANP

Waar het ene merk zich blauw betaalt aan marketing, krijgt de ander – zonder enige advertentie – zijn klanten in een slaapzak voor de deur. Hoe doen deze merken dat? Twee marketingexperts leggen uit: een slim merk heeft geen schreeuwerige reclames nodig.

De echte Apple fans blijven thuis voor de presentatie van het nieuwste product. En gister stond er misschien wel 'de langste rij ooit' voor de nieuwe Tesla.

Het lijkt inmiddels zo normaal, dat de hele wereld reikhalzend uitkijkt naar de nieuwste producten van deze populaire merken. Maar eigenlijk is het heel uniek. Niemand lag met een slaapzak te wachten voor de Nissan Leaf. En Samsung heeft inmiddels wel een trouwe klantenkring, maar de gekte rond Apple is van een andere orde.

Nieuwe marketing
Hoe krijgen ze dat toch voor elkaar? Eigenlijk doen deze bedrijven aan een ander soort marketing, legt Ingmar de Lange van Mountview uit. "Ouderwetse marketing is gebaseerd op het idee: het ene product verschilt niet veel van het andere. Coca Cola smaakt niet echt anders dan Pepsi Cola, dus je moet het hebben van de campagnes eromheen. Hetzelfde gold voor banken, en zelfs voor auto's. Apple, Tesla en Uber doorbreken die conventie door een product te brengen dat ook echt anders en beter is. Je gaat van woorden naar daden."

De populaire merken weten elke keer iets unieks te bedenken dat als vanzelf voor reclame zorgt. "Tesla heeft een auto gebouwd zonder reclame en heeft dat geld gestoken in unieke producten: de ludicrous mode (waardoor je heel hard kan rijden, red.), het feit dat ze geen dealer in elke stad hebben zoals andere automerken en de ontwikkeling van een super snelle laadpaal. Of denk aan de eerste iPhone: dat voelde bijna als sciencefiction. Het was echt anders." (lees verder onder de video)

Presentatie
Marketing-expert Jean-Paul Schaddé van Dooren van Cityguys sluit zich bij de Lange aan. "Eigenlijk is het product bij deze merken al de marketing. Ze zijn van zichzelf al onderscheidend." Maar het is niet alleen wat ze maken, ook hoe ze het presenteren bepaalt de gekte eromheen. "Iedereen kijkt uit naar de Apple-presentaties omdat ze van tevoren geen plaatjes laten uitlekken. Andere merken laten alvast een design zien, bij Apple is die keten gesloten. Daarom zit iedereen er met spanning op te wachten."

Tenslotte is het verhaal en de geschiedenis van het merk belangrijk. Schaddé van Dooren: "Sinds de eerste iPhone kan het merk niet meer stuk. Bovendien had jij hem eerst, en toen je vader. Bij de elektrische Nissan Leaf is dat andersom: daar reed eerst je vader in rond, dat is gewoon minder cool dan een Tesla."

Krachtig verhaal
Storytelling is inderdaad een belangrijk onderdeel van de magie rond een merk, stelt De Lange. "Het is een beetje als een Steven Spielberg film: één man gaat de wereld redden. Elon Musk zegt: de wereld gaat ten onder, wij met Tesla willen daar verandering in brengen. Een hele grote gedachte. Voor Apple waren computers een beetje nerdy, maar zij zeiden: computers moeten een bron worden van creativiteit. Mensen willen onderdeel van zijn van zo'n verhaal. Het is, negatief gezegd, bijna sektarisch."

Een wijze les voor marketeers dus: wie een echt uniek product op de markt zet en het inkleedt met een mooi verhaal, heeft geen banners of schreeuwerige reclames nodig. "Ik vind reclame vreselijk. Je moet mensen niet lastig willen vallen. Ik zeg letterlijk tegen klanten: wat is je belofte? Maak je dat ook echt waar? En is dat wel bijzonder? Tesla heeft ook geen irritante reclames, je vindt het leuk om erover te lezen en mensen willen er zelf onderdeel van worden", verklaart De Lange het succes van het merk.

Bron • RTL Z / Frederieke Hegger

Gerelateerde artikelen