Z in Zaken

'Een online slager heeft een jonge doelgroep nodig'

18 april 2017 14:07

'Een online slager heeft een jonge doelgroep nodig'
Carla van Eijk aan het werk in haar slager

We volgen bij Z in Zaken vier ondernemers die hun bedrijf een boost willen geven. De slagerij van Carla van Eijk loopt nu nog prima, maar wil ze toch graag geholpen worden met haar bedrijf. Uit een enquête in haar winkel bleek dat haar klanten gemiddeld 53 jaar oud zijn.

Die redelijk oude klant is nu nog geen probleem, maar de jonge ondernemer voorziet problemen in de toekomst. Om haar bedrijf gezond te houden, wil ze haar doelgroep verjongen. Daarom verkent ze nu de mogelijkheden van een online slager.

Van Eijk ging langs bij Ad Schaap, eigenaar van restaurant De Beren. Zijn restaurantketen heeft nu al vijftien jaar een online bezorgdienst. Schaap heeft dertig restaurants in Nederland, waarvan er 18 alleen maar bezorgen.

"Er kwam bij ons een behoefte vanuit het restaurant", vertelt Schaap. Hij zag dat mensen bestelling hun bestelling steeds vaker kwamen ophalen, in plaats van te dineren in het restaurant.

Jonge doelgroep

In de restaurants van De Beren komen klanten tussen de twintig en vijftig jaar oud. Een flink verschil met de gemiddelde leeftijd van de slagerij van Van Eijk. Daar ligt ook nog wel een flinke klus volgens hem. Van Eijk wil haar doelgroep juist verjongen met een bezorgdienst, maar die uitdaging moet ze volgens Schaap niet onderschatten. 

Schaap: "Als je mensen online wil laten bestellen, dan moet je een nieuwe doelgroep aanboren. Ouderen die komen wel naar je winkel. Die hebben de tijd, en vinden dat gezellig."

Twee verschillende bedrijven

Waar van Eijk ook op moet letten, is de business case van haar online slagerij. Want in het bedrijf van Schaap blijken zijn offline en online restaurants eigenlijk twee verschillende bedrijven.

"De hele business case is anders als je online gaat. Denk goed over hoe je waarde toevoegt", aldus Schaap. "Je klantcontactmoment is ook heel belangrijk, zeker omdat het bij een bezorgdienst erg kort is." De bezorgers van De Beren moeten daarom altijd werken in bedrijfskleding en bijvoorbeeld altijd de klant netjes gedag zeggen.

"Je hebt vast wel eens meegemaakt dat je iets besteld, en dat de bezorger je nauwelijks aankijkt. Dat moet je dus echt voorkomen."

Z in Zaken

Z in Zaken is er ook op Facebook en Twitter.

Het programma wordt in samenwerking met ING en Amersfoort Business gemaakt.

Gerelateerde artikelen