We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Business

Van boloschijf tot brunebed: deze student wil groot worden in frituurland

Gert-Jan Verstegen • 19 mei 2017 15:09 @GJVerstegen

Van boloschijf tot brunebed: deze student wil groot worden in frituurland
Wie maakt de meest innovatieve kroket? Beeld © ANP

Uitgekeken op een gewone kroket of frikandel? Op het Frituurfestival tonen snackfabrikanten, koks en hobbyisten hun snackcreaties. Want er valt een hoop te innoveren in de frituur.

De meeste studenten houden zich op snackgebied vooral bezig met het verorberen van kroketten en dürüms op hachelijke nachtelijke tijdstippen. De Friese student Jornt Weersing probeert juist van snacks zijn levenswerk te maken.

Met zijn studentenbedrijf De Bruine Fruitschaal wil hij innovatie in de frituurpan krijgen. Als kers op de taart (of curry op de worst) organiseert hij vrijdag het Frituurfestival, in Leeuwarden.

Afstudeerproject

Het festival moet het walhalla zijn voor de frituurfans. Maar het is vooral ook een plek waar de betere snackfabrikanten in contact komen met snackbarhouders en koks. "Ik ben er in september mee begonnen als afstudeerproject. Het was behoorlijk lastig om in contact te komen met bedrijven", vertelt Weersing.

De snackstudent heeft zich vooral gericht op de kleine snackfabrikanten, waar meer ambacht te vinden is. En waar hopelijk ook meer innovatieve snacks vandaan komen. "Ik heb niet eens bij Mora aangeklopt, want ik wil juist de kleine spelers ondersteunen." In ruil daarvoor hoopt Weersing juist zijn zelfontwikkelde snacks in massaproductie te krijgen.

Op naar Brabant

Daarvoor is hij in gesprek gegaan met de Brabantse snackfabrikant Jong Food, die zich als partner heeft verbonden aan het festival. Eigenaar Koen de Jong kan de aandacht voor nieuwe, unieke snacks enorm waarderen, en nodigde Weersing uit in de fabriek in Rijen.

"Maar ik wilde wel checken hoe serieus hij was. Of hij met het openbaar vervoer van Friesland naar Brabant zou komen. Maar om half tien ’s ochtends stond hij er. Zo’n ondernemer zoek ik", vertelt De Jong.

Krokettenwedstrijd

De Jong sponsort het frituurfestival niet met geld, maar wel met een wedstrijd naar de meest innovatieve kroket. De winnaar krijgt 100 kilo van zijn zelfbedachte kroket. De Jong hoopt in ieder geval dat het geen eendagsvlieg wordt: "Als de reacties en de resultaten zo goed zijn, maken we daar gewoon 11.000 kilo van hoor."

Toch is het niet gemakkelijk om een nieuwe snack op de markt te brengen waar heel Nederland meteen voor valt. De laatste jaren zijn er volgens De Jong maar drie nieuwe snacks doorgebroken: de mexicano, de sitostick en de kipcorn.


De Jong bracht samen met brouwerij La Trappe een bitterbal met trappistenbier op de markt.

Om van een nieuwe snack een succes te maken, is een groot marketingbudget nodig, 'en dat hebben wij niet'. Maar De Jong peilt wel of er interesse is bij hun klanten. "Ik kan proberen om de winnende snack op de menukaart te krijgen van die hotelketen met de grote vogel."

Nieuwe snacks zijn lastig

Maar zo ver is het voor Weersing nog niet. De snacks die hij de afgelopen jaren heeft bedacht testte hij vooral op feesten en partijen. Zo is hij voor een bruiloft in Drenthe aan de slag gegaan met de Drenthse falafel. "Ik noem het de brunebed, want hij is gemaakt van bruine bonen."


Jornt noemt zijn creaties 'haute frituur'. (foto: De Bruine Fruitschaal)

Een andere zelfverzonnen snack is de boloschijf. "Een soort nasi- of bamischijf, maar dan met bolognesevulling." Over pastasauzen gesproken, voor de krokettenwedstrijd doet Weersing mee met zijn carbonarakroket.

Nu maakt hij deze snacks nog in de keuken van zijn ouders. Winst maken doet hij er nog niet mee. Ook met het festival verdient hij nu nog niets, maar hij hoopt op termijn wel geld te verdienen met zijn snacks en het organiseren van festivals.


De boloschijf heeft een vulling van pasta bolognese. (foto: De Bruine Fruitschaal)

Alternatief voor foodtruckfestivals

Op foodtruckfestivals kom je niet snel een frikandel of kroket tegen. "Nederlanders kijken neer op snacken", zegt Weersing. "Maar iedereen vindt het lekker. En er is echt wel meer dan een frikandel of een mexicano." En daar moeten horeca en consument achter komen. "Want er valt zo veel te innoveren met snacks."

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen

Gerelateerde artikelen