Business

Toontje hoger zingen zorgt niet zo een-twee-drie voor hogere bankrekening

Maarten Veeger • 10 november 2017 14:19 @breakingsweep

Toontje hoger zingen zorgt niet zo een-twee-drie voor hogere bankrekening
Audrey Luna (rechts) tijdens een optreden in Londen Beeld © Getty Images

De sopraan Audrey Luna van Metropolitan Opera liet deze week de wereld opkijken vanwege de ongekend hoge toon die ze kan zingen. Voor het eerst sinds het 137-jarig bestaan de van opera van New York zong een iemand een hoge a. Maar, of dat ook wat oplevert is nog maar de vraag.

Hoe een hoge 'a' klinkt luister je hier. Let op wat het gaat heel snel. Hoe het halen van zo'n hoge noot eruitziet, zie je in deze video van the New York Times

De voor opera ongekende media-aandacht die dat veroorzaakte is op korte termijn goed voor Luna, zegt Rienk Blom van Het Nieuwe Impresariaat. Dit boekingsbureau is gespecialiseerd in solisten voor klassieke muziek. "Het is heel bijzonder dat je zo hoog kan zingen. En dat zal goed uitpakken voor de naamsbekendheid van Luna."

Te excentriek

Blom noemt de hoge toon een prestatie die eigenlijk 'té excentriek' is. "Het is iets heel moois voor in het Guinness Book of Records. Maar er zijn maar heel weinig opera’s waar zo’n hoge toon echt nodig is. Dus ik betwijfel of ze nu zoveel meer geboekt zal worden. Ik zou haar niet op basis van deze hoge toon naar Nederland willen halen."

Ook persmanager Jet Ellerbroek van de Nationale Opera ziet het meer als een mooi record. "Het is zoals een hoogspringer bij de olympische spelen. Een centimetertje erbij of twee. Dat is het dan. En ze zingt het in een moderne opera. Daar is een minder groot publiek voor. Het grote publiek wil toch vooral de klassieke opera’s van Verdi of Mozart horen."

Gecastreerd

Voorbeelden van opera's waar wel hele hoge tonen in zitten, zijn vaak gemaakt in de 16e en 17e eeuw, nog ruim voordat Mozart, Verdi en Puccini werden geboren. Daar werden vaak gecastreerde jongens voor ingezet. Die konden zo hun leven lang hoog blijven zingen. Farinelli il Castrato is daar een voorbeeld van.

Over die extreem hoog zingende jongeman werd zelfs een film gemaakt. Bekijk de musicale orgasme-scène daarvan hier.     

Omgaan met stress

De sterk toegenomen naamsbekendheid voor Luna kan wel heel goed uitwerken, geven Ellerbroek en Blom toe. "Voorwaarde is dat ze heel goed met haar stem blijft omgaan", zegt Ellerbroek. "Ze moet werken blijven zingen die bij haar passen. Anders gaat haar stem kapot."

Blom vult aan: "Ze moet goed leren omgaan met alle extra aandacht die op haar afkomt.  Want al die aandacht zorgt ook voor stress. Ze moet laten zien dat ze consequent op een hoog niveau kan zingen. Ik moet nog zien of ze dat trekt." 

Een nieuwe Callas?

Ellerbroek ziet wel wat klassieke 'bestsellers' waar Luna wel eens hoge ogen mee zou kunnen gaan gooien. "Bij Die Zauberflöte van Mozart is een sopraan nodig die heel hoog kan zingen." 

Net als in het lied O Mio Babbino Caro in de opera Gianni Schicchi van Puccini. Operasuperster Maria Callas zong het zo. Ellerbroek: "Maar misschien wordt Luna ooit wel zo’n ster als Callas. Ze heeft iets bijzonders gedaan. En misschien gaat de hele wereld nu wel kijken in New York."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen