Business

Thuisbezorgd krijgt concurrentie van snackbarbroers uit Emmen

Pepijn Nagtzaam • 05 januari 2018 17:32 @pepijnnagtzaam

Thuisbezorgd krijgt concurrentie van snackbarbroers uit Emmen
De twee initiatiefnemers, hier nog in hun eetcafe/snackbar Beeld © Bezorgland.nl

Tot een paar maanden geleden hadden ze een eigen snackbar, nu willen de broers Hendrik en Dirk de Gooijer met de nieuwe bestelsite Bezorgland de concurrentie met Thuisbezorgd.nl aangaan. Ze beloven betere voorwaarden voor ondernemers die zich bij hen aansluiten.

Takeaway.com
56.30
-2.76%

De initiatiefnemers van Bezorgland profileren zich als alternatief voor de beroemdste etenbestelsite van het land. Qua werkwijze voor de consument is er weinig verschil tussen Thuisbezorgd en Bezorgland, maar de gebroeders De Gooijer garanderen dat ondernemers van hen een stuk blijer zullen worden.

Bij Bezorgland wordt er namelijk vier procent commissie gerekend voor een maaltijdbestelling. Bij Thuisbezorgd ligt dat percentage hoger, op twaalf procent. Daarnaast moet er per order nog een vast bedrag betaald worden.

Hoger en hoger

Het komt er op neer dat een aanzienlijk deel van de bon naar Thuisbezorgd gaat. En precies dat gegeven is Hendrik en Dirk in het verkeerde keelgat geschoten. Zij hebben jarenlang een cafetaria gehad in Emmen. "We zagen de kosten voor Thuisbezorgd hoger en hoger worden." Ze waren boos, en er was meer protest tegen dat besluit.

LEES OOK: Takeaway.com bezorgt restaurants hogere rekening

"Toen zijn we goed gaan nadenken", gaat Hendrik verder. Eind 2016 heeft zijn snackbar het contract met Thuisbezorgd opgezegd. "In het voorjaar hebben we de cafetaria verkocht en zijn we gaan nadenken of we niet echt een alternatief voor Thuisbezorgd konden ontwikkelen."

Vijftig zaken in Emmen en omgeving

Dat lukte. Volgens De Gooijer hebben vijftig zaken in de regio zich bij het Bezorgland-platform aangesloten. "We zijn gaan rekenen: wat kost het ons, waar willen we heen? We kwamen erachter dat we voor vier procent commissie prima uitkwamen." Bezorgland belooft dat dat bedrag ook niet zal stijgen.

De bestelsite wil eerst en vooral goed opstarten in Emmen en omgeving, maar wil graag uitbreiden. "We zijn geen wereldbedrijf, maar ja, we willen de concurrentie best aangaan. We doen dit vooral voor de andere ondernemers, we willen een alternatief zijn", stelt De Gooijer. 

'Jarenlang goed werk, nu te veel macht' 

Bernadette Naber van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is positief over het initiatief uit Emmen. "We hebben in december nog in de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor de enorme macht van verschillende platforms. Dat zie je niet alleen bij Thuisbezorgd, maar ook bij hotel- en dinerreserveringen."

De KHN ziet ook dat de platforms jarenlang zeer goed werk hebben verricht voor ondernemers. "Ze hebben gezorgd voor meer omzet, meer gemak en meer bestellingen en naamsbekendheid. Maar de macht is wel erg groot geworden en de onderhandelpositie is nu scheef. De ondernemers hebben te weinig in te brengen. Daarom vinden we het altijd goed als er nieuwe initiatieven ontstaan om zo de macht weer wat meer terug te leggen bij de ondernemers."

'Samen optrekken, anders lukt het niet' 

Als ondernemers uit andere regio's zich willen aansluiten, gaat De Gooijer graag met ze in gesprek. "Maar wij zeggen wel: doe het als collectief, dus met een hele stad tegelijk. Als enkeling heb je niets aan zo'n platform, maar als we een collectief vormen kunnen we grotere marketingcampagnes starten in een bepaald gebied."

In gesprek met RTL Z benadrukt De Gooijer dat het hem vooral ook te doen is om bewustwording bij de consument die eten bestelt. "Stel dat er honderd euro omzet is, dan moet daar de inkoop vanaf, de kok, de scooterrijder, de stroom en de huisvesting. En daarna ook nog eens die 13 procent van Thuisbezorgd. Dat kan en moet anders", zegt hij. "Dus of ik Thuisbezorgd van de kaart zou willen vegen? Ja hoor."

'Opbouwen duurt lang' 

Thuisbezorgd zelf denkt dat het niet zo'n vaart zal lopen. "Het heeft bij ons jaren geduurd om op te bouwen wat we nu hebben", laat een woordvoerder weten. "We hebben nu eenmaal concurrentie, het is een vrije markt. Restaurants zijn ook vrij om op meerdere platforms actief te zijn, dat kan goed naast elkaar. Wat restaurants alleen niet moeten vergeten is dat Thuisbezorgd wel zorgt voor duizenden orders per restaurants, consumenten weten onze site en app goed te vinden."

Bron • RTL Z / Pepijn Nagtzaam

Gerelateerde artikelen