Startups

Van Badr Hari tot Mamma Mia: dit bedrijfje vergroot je voorpret

03 april 2019 19:33

Het team van Close met helemaal links oprichter Kiliaan Toorenaar Beeld © Close

De Nederlandse startup Close wil de voorpret vergroten bij een bezoek aan concerten en sportwedstrijden. Via een app krijgen bezoekers naast praktische informatie over het evenement ook foto’s, video’s en quizjes voorgeschoteld. De eerste grote klant is al binnen en de eerste miljoenen ook.

Het jonge bedrijf Close heeft een investering van drie miljoen euro opgehaald om verder uit te breiden. De startup heeft een online platform ontwikkeld voor organisatoren in de evenementensector. Het grote Stage Entertainment, producent van musicals als Mamma Mia en The Lion King en sterrenrestaurant The Jane zijn al klant.

Badr Hari

Ondernemer Kiliaan Toorenaar bedacht Close, omdat hij zelf graag evenementen bezoekt, maar daarbij iets miste.

"Ik ga graag naar optredens in het Amsterdamse Paradiso, naar het North Sea Jazz Festival, maar ook naar een gevecht van bokser Badr Hari en met mijn gezin bezoek ik musicals," zegt Toorenaar tegen RTL Z.

Niets te beleven

Bij die bezoeken viel het hem op dat de evenementen zelf heel goed waren georganiseerd, maar dat ervoor en erna niets te beleven viel voor de bezoeker.

“Je bestelt online een kaartje en krijgt vervolgens een pdf. Misschien volgt er nog een mailtje met informatie over de route en dat was het,” aldus Toorenaar, die eerder voor Marktplaats werkte.

Zonde, vond de ondernemer, en dus bedacht hij een online platform dat de voorpret moest vergroten. Dat gebeurt via de app Close.

Filmpjes van je sportheld

Wie bijvoorbeeld kaartjes bestelt voor een musical of sportwedstrijd, krijgt naast praktische informatie over het evenement via Close ook filmpjes van de acteur of sportheld. Later volgt bijvoorbeeld het programmaboekje en een prijsvraag.

Eenmaal op het evenement volgen berichtjes over de zitplaatsen en kan de bezoeker eventueel kiezen voor een upgrade. “Na afloop verschijnen er foto’s in de app en worden kaartjes voor een volgende editie aangeboden”, legt Toorenaar uit.

Niet bang voor Brexit

De bezoeker hoeft niets te betalen voor de service. De eventorganisatoren wel. Om hoeveel geld het gaat wil Toorenaar niet ingaan. “Het verschilt ook of het om een eenmalig event gaat, of dat er elke avond een musicalvoorstelling is.”

Close is sinds september vorig jaar live en heeft al een aantal grote klanten, waaronder Stage Entertainment, opgericht door mediamagnaat Joop van den Ende.

Met de investering van 3 miljoen euro wil Close het team vergroten en uitbreiden naar Engeland. “Die markt is vele malen groter,” verklaart Toorenaar. Bang voor de Brexit is hij niet. “Ons product is digitaal.”

Bron • RTL Z