Business

Reizende kleermaker Rutger verkoopt pakken vanuit een foodtruck

Suzanne Blotenburg • 13 maart 2018 17:12 @suusnl

Reizende kleermaker Rutger verkoopt pakken vanuit een foodtruck
Beeld © Rutger Vlaming, Suittruck

Rutger Vlaming (38) was twee jaar geleden aan de borrel op een foodtruckfestival. Toen hij een sushitruck zag, grapte hij met zijn vriendin over een suit-truck. Inmiddels reist hij ermee rond om maatpakken te slijten bij bedrijven.

"Ik ben al een jaar of vijf bezig met mannenkleding onder de naam Frederik George", vertelt Vlaming, die naar eigen zeggen al vanaf zijn negentiende onderneemt en meerdere bedrijven leidde.

Hij deed overigens ook mee aan het tv-programma The Bachelor op Net 5 (2012). Hij vond toen geen droomvrouw, maar heeft nu 'een lieve vriendin', zegt hij.

Kledingmerk Frederik George had eerder een pop-upwinkel in Amsterdam. "Maar dat tijdelijke concept gaat niet goed samen met het maken van kleding op maat", zegt hij over het concept.

Gaat goed

Vlaming had bovendien geen zin om te wachten tot klanten naar zijn winkel toe kwamen. "Ik wilde naar hen toe gaan, maar dat was in eerste instantie lastig in een kleine Smart." Het leidde twee jaar geleden, aan de borrel op een eetfestival, tot een idee: maatpakken in een foodtruck.

Onder de naam Suittruck is de reizende kleermaker inmiddels een maand of vijf actief. "Het is best lastig om naam te maken in een gevestigde markt als de kledingsector", zegt hij. "Maar het gaat goed."

Mooie deals

Vlaming en twee collega's rijden met twee trucks door het land, langs particulieren en bedrijven. Zo'n twee adressen per dag. Bedrijven zoals Oracle, de Stadstuin in Utrecht en de High Tech Campus in Eindhoven laten hun medewerkers kleden door de startup.

"We sluiten natuurlijk mooie deals met de bedrijven", zegt Vlaming. "Het voordeel is dat we geen bedrijfsruimte claimen. Mensen komen bij ons in de truck, krijgen een kop koffie en worden opgemeten."

Week of vijf wachten

Na het uitzoeken van stoffen voor een pak, broek of schoenen duurt het een week of vijf voordat het bedrijf kan leveren. "De spullen worden gemaakt in Portugal en Spanje, de stoffen komen van luxeleveranciers zoals Scabal. We bezorgen het thuis of op je werk."

Vlaming hoopt dit jaar te groeien. Hij wil zo'n tien pakken per week verkopen en een eerste franchisenemer de weg op helpen. "We zitten in een hoger segment. Onze pakken beginnen bij een prijs van 450 euro, maar kunnen ook 1700 euro kosten."

Europa en VS

De merkrechten werden vastgelegd voor Europa en de VS. "Ik wil binnen vijf jaar in Amerika lanceren", zegt de ondernemer. Nog voor de zomer moeten de pakken ook online beschikbaar zijn. Wie eenmaal zijn maten weet, kan dan snel doorpakken, is de gedachte.

Vlaming is hard op zoek naar investeerders voor zijn plannen. Tot nu toe deed hij alles zelf 'op een creatieve manier'. De trucks werden in samenwerking met het automerk georganiseerd en de ondernemer stelde zijn huis garant voor een lening.

Groeiende sector

Een risico, maar de ondernemer ziet kansen. "De sector groeit, maar het viel me op dat de markt voor mannenkleding minder hard gaat dan die voor vrouwen. Vrouwen bestellen zo zes dingen online. Mannen zijn praktischer: het moet in een keer goed zijn. Gemak telt daarbij ook mee."

Uit cijfers van brancheorganisatie INretail blijkt dat de modesector in Nederland in de eerste maand van dit jaar in omzet groeide met 1,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet voor fysieke winkels daalde, terwijl webwinkels een plus van 13,5 procent noteerden.

Casual is populair

Herenkleding groeide het hardst met 3,5 procent. Retaileconoom Dirk Mulder van ING ziet ruimte in de markt voor nieuwe aanbieders als Suittruck. "Het aanbod van herenmodezaken is niet heel groot", zegt hij. "Door de crisis zijn bedrijven zoals Doniger Fashion, eigenaar van onder meer McGregor en Adam, failliet gegaan."

Het herstel van de kledingmarkt zit echter vooral online, bovendien is vooral de casual kleding populair, weet de econoom. "De dames zijn de belangrijkste groep in Nederland: zij geven jaarlijks 5 miljard euro uit aan kleding. Heren maar de helft."

Voor de liefhebber

Maatpakken zijn daarbij ook nog eens voor de liefhebber, zegt de econoom. Suittruck heeft bovendien concurrentie van 'trendy en betaalbare' bedrijven zoals Suitsupply. "Niet iedereen heeft daarbij zin om weken op zijn bestelling te wachten", zegt hij over Suittruck. Concurrenten kunnen dit sneller.

Vlaming zelf zegt dat hij juist een van de snelste is, en dat alle aanbieders in zijn markt elkaar juist versterken. "Mannen mogen tegenwoordig weer een beetje werk maken van hun uiterlijk. En mijn klanten zijn laaiend enthousiast."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen