Business

Ook Pampers en Gillette móeten wel adverteren bij Facebook

Maarten Veeger • 01 augustus 2017 17:45 @breakingsweep

Ook Pampers en Gillette móeten wel adverteren bij Facebook
Beeld © iStock

Online adverteren blijkt volgens de grootste productenten van consumentenproducten helemaal niet zo effectief en betrouwbaar. Daarom keren ze Google en Facebook gedesillusioneerd de rug toe. Maar lang kunnen ze niet wegblijven bij die twee, zegt marketingprofessor Steven Sweldens.

Het gerenommeerde onderzoeksbureau Forrester voorspelde in mei van dit jaar dat de online advertentiemarkt zoals die nu bestaat volledig gaat verdwijnen. Volgens Forrester wordt zeker 40 procent van de online advertenties niet gezien door een mens.

P&G halveert reclamebudget

Procter&Gamble (van onder meer Gillette, Pampers en Oral-B) en Unilever (Unox, Dove), twee van de grootste adverteerders ter wereld, gaan onder meer daarom het reclamebudget voor online ongeveer te halveren.

Adverteerders zijn volgens kenners van de online advertentiemarkt zo teleurgesteld omdat de goede meetbaarheid en effectiviteit van de advertenties, die ooit beloofd werd, tegenvalt.

Onbetrouwbare cijfers

Facebook moest vorig jaar al toegeven dat gebruikers helemaal niet zoveel video kijken via het sociale netwerk als werd beloofd. De cijfers bleken 60 procent tot 80 procent mooier dan de werkelijkheid. Het bedrijf beloofde te gaan werken aan een beter meetsysteem.

Grote Amerikaanse adverteerders als Wal-Mart en P&G boycotten YouTube al sinds begin dit jaar omdat hun advertentie bij extreme video's te zien was. Waar misschien wel veel views mee te behalen zijn, maar die slecht zijn voor de reputatie. En veel internetters hebben zo'n hekel aan opgedrongen advertenties dat er massaal ad-blockers zijn geïnstalleerd.

Omzet stijgt nog steeds

Ondanks de scepsis bij enkele grote adverteerders groeit de online advertentieomzet van Facebook en Google hard door. Facebook noteerde een sterke winstgroei in het tweede kwartaal dankzij mobiele videoadvertenties.

De omzet van Alphabet steeg 21 procent. Wel denken analisten dat de resultaten van het moederbedrijf van Google minder hard gaan groeien omdat de groei in de advertentiemarkt onder druk staat. 

Bewustwording bij adverteerders

Adverteerders zijn zich veel meer bewust geworden van de online advertentiemarkt, zegt professor Steven Sweldens van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Deze expert in consumentengedrag en marketing meent dat grote adverteerders schoon genoeg hebben van online adverteren zoals dat nu gaat.

"Er zijn wat schandaaltjes geweest waarbij bedrijven op verkeerde websites werden getoond. De adverteerders zijn zich een stuk bewuster geworden van de risico's van het online adverteren. En grote verstrekkers van de advertentieruimte hebben moeten toegeven dat de advertenties lang niet zo effectief waren als is beloofd."

Volgens Sweldens grijpen adverteerders de macht die ze verloren aan de grote techbedrijven weer terug. "Adverteerders eisen meer controle."

Bad Guys

De 'bad guys' in dit verhaal zijn Google, ook eigenaar van YouTube, en Facebook. Samen zijn ze goed voor zo'n 90 procent van de online advertentiemarkt. Daar komt nu een deukje in.

"Op korte termijn kunnen televisienetwerken profiteren van het feit dat grote adverteerders zich online terugtrekken", zegt Sweldens. "Maar dat is echt alleen op de korte termijn. Consumenten willen namelijk geen advertentie meer in hun maag gesplitst krijgen zoals een reclameblok op televisie of de online advertenties zoals we die tot nu toe veel zagen. Als je wil overleven moet je gaan werken met zogenaamde opt-in modus."

Zelf kiezen 

Daarbij kan volgens Sweldens de consument zelf bepalen of hij advertenties wil zien en wat voor soort advertenties dat dan zijn.  "In ruil voor het kijken naar de advertentie krijgen consumenten bijvoorbeeld spaarpunten of extra service. Als je dat dan combineert met 'targeting' (je specifiek richten op de juiste doelgroep) kan dat goed werken", zegt Sweldens.  

Google op de vingers getikt

Juist bedrijven als Google en Facebook kunnen deze dienst aan adverteerders gaan bieden (en tv-aanbieders niet). Ze hebben veel data over gedrag en intereresses van internetters in handen. En daarmee kunnen ze het het verlies met het inmiddels conventionele online adverteren goedmaken. Hoewel bij dat bepalen van doelgroepen de techbedrijven ook weer te ver dreigen te gaan.

Google werd enkele dagen geleden op de vingers getikt door de Amerikaanse Federal Trade Commission omdat ze aankopen in fysieke winkels van hun gebruikers wisten te traceren. Via de credit- en debitcardtransacties kan Google zo naast de online aankopen ook de aankopen in fysieke winkels analyseren. Om zo nog meer te 'targeten'.

De reactie van Google was de manier van werken 'gewoon' was en dat alle aankopen 'anoniem' worden geregistreerd. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen