Ondernemen

Zo zorgt Greenbattery voor groene stroom op festivals

Paul le Clercq • 03 februari 2017 16:26 @Paul_le_Clercq

Zo zorgt Greenbattery voor groene stroom op festivals
Een groene batterij van Greenbattery wordt via wind- en zonne-energie opgeladen. Beeld © Greenbattery

Leuk zo'n festival, maar vaak staat er nog een dieselaggregaat te loeien om er voor te zorgen dat je koffie kunt zetten, tosties kunt maken en er muziek gedraaid kan worden. Als het aan Han Huiskamp van Greenbattery ligt zijn het straks alleen nog maar groene mobiele batterijen die voor stroom zorgen.

Met Greenbattery levert Huisman stroom aan onder meer festivals, maar die stroom wordt niet ter plekke opgewekt, zoals wel met een aggregaat dat op diesel draait. In plaats daarvan heeft hij groene batterijen, die van te voren zijn opgeladen met energie die is opgewekt door de zon of de wind.

Alleen maar voordelen

De uitstoot is nul: geen CO2, geen stikstof, geen fijnstof. Daarbij is er geen geluidsoverlast én, natuurlijk ook belangrijk voor veel klanten, met de groene batterijen zijn festivals ongeveer net zo duur uit als met vervuilende dieselaggregaten, aldus Huiskamp. Soms is de groene stroom van Greenbattery nu zelfs al wat goedkoper.

Daarnaast is Greenbattery betrouwbaarder dan aggregaten, claimt Huisman. Er zitten immers geen bewegende delen in, alleen batterijen en een paar omvormers.

Volgend jaar denkt Huisman voor alle toepassingen goedkoper te zijn dan dieselaggregaten, dankzij schaalvoordelen.

Nu worden de groene batterijen nog opgeladen met groene stroom die Greenbattery via groene energiecontracten koopt. Maar Huisman wil straks de batterijen rechtstreeks via windmolens opladen. Hij is daarover nog in bespreking met Nuon. Op de batterijen zijn ook zonnepanelen gemonteerd, zodat die ter plekke de batterijen kunnen opladen.

Wil fors groeien

Huiskamp kwam wel eens op festivals en het viel hem op dat de energievoorziening vaak heel inefficiënt is. Soms moest er een aggreggaat worden opgestart als je koffie wilde zetten of even met je laptop een mailtje wilde sturen. Dat kan efficiënter, dacht hij.

Huisman is al drie jaar met Greenbattery bezig, maar daarvan is een flink deel voorbereiding, zoals een studie van de markt, de techniek en de financiële haalbaarheid. Formeel begon hij eind 2015. Greenbattery heeft nu vijf kleine batterijen (met de grootte van een aanhanger) en twee grote (zo groot als een twintigvoets zeecontainer). Huisman wil snel groeien, aan het eind van het jaar wil hij twee tot drie keer zoveel groene batterijen hebben.

Nu werken er twee tot drie fte's bij Greenbattery, waaronder partners van Huisman. Eind dit jaar moet dat gegroeid zijn naar vijf à zes voltijdsbanen. Verder werkt het bedrijf met flexibele krachten. De evenementenwereld heeft immers duidelijk een hoogseizoen.

Al het spaargeld in Greenbattery

Awakenings, ID&T(met Welcome tot the Future), Welcome tot the Village in Leeuwarden, Sail en Greenpeace zijn al enkele klanten van Huisman. Klanten moet soms nog wel overtuigd worden, maar de financiën zijn de grootste beperkende factor voor groei, legt Huisman uit, ''anders zouden we veel sneller kunnen groeien, zeker weten''.

Hij heeft er zelf het een en ander in gestoken, alles dat hij had gespaard. ''Je gelooft ergens in, je gaat ergens voor, dit is geen bedrijfje dat je er even bij doet''. Er zijn ook andere aandeelhouders, maar Huisman wil niet zeggen wie dat zijn.

Voor de groei die hem voor ogen staat is er nieuw kapitaal nodig. De batterijen zijn immers heel duur, maar hij is in gesprek met verschillende financiers, zoals informele investeerders en banken.

Grote  plannen

Huisman heeft grote plannen. Hij wil dat de groene batterijen geen nicheproduct blijven, hij wil er voor zorgen dat er over tien jaar nergens meer dieselaggregaten nodig zijn. Groene batterijen moeten dan ook voor alle klanten goedkoper zijn dan dieselaggregaten.

Huisman wil niet zeggen wat voor omzet hij draait en of hij winst maakt wil hij evenmin kwijt. Er zijn volgens hem namelijk veel partijen die ook naar de markt zitten te loeren. Volgens hem is hij de enige die groene batterijen met dit formaat heeft.

Straks ook elektrische vrachtwagens

Wat Huisman nog wel een doorn in het oog is, is dat het transport van de groene batterijen nog met dieselauto's gaat, net zoals dat van dieselaggregaten trouwens. Helaas zijn er nog geen elektrische vrachtwagens.

Ook rijdt hij zelf nog niet in een elektrische auto. Dat is nog te duur: je kunt niet naar financiers toe en geld vragen voor je eigen elektrische personenauto, terwijl je ook geld nodig hebt om je bedrijf uit te breiden. Daarbij is het nu nog onpraktisch, aldus Huisman. Maar op de iets langere termijn wil hij zeker elektrisch rijden.

Bron • RTL Z - Paul le Clercq

Gerelateerde artikelen