Ondernemen

Van keukentafel tot supermarkt: het verhaal van Justnuts

Karin Husslage • 01 april 2016 15:37 @karinhusslage

Van keukentafel tot supermarkt: het verhaal van Justnuts
Thijs van den Munckhof (links) en Erik van Gangelen (rechts) met hun team

Het was moeilijk om een goed, verantwoord tussendoortje te vinden, merkte Erik van Gangelen vijf jaar geleden. Hij besloot zijn eigen merk te beginnen: Justnuts. De producten die hij in eigen keuken bedenkt, worden nu met honderdduizenden per maand verkocht.

Erik van Gangelen ergerde zich als hij tijdens zijn werk op zoek was naar een goed tussendoortje. "Ik stond letterlijk achter de snoepautomaat en zocht naar energie waardoor ik weer door kon. Maar ik voelde ook: wat ik hier zie, is het niet. Van de tussendoortjes in snoepautomaten en supermarkten krijg je een suikerpiek, maar een kwartier later stort je weer in."

Van Gangelen vervolgde zijn zoektocht, langs het bedrijfsrestaurant, AH to go, de supermarkt en koffietentjes in de buurt. "Ik zag nergens liggen wat ik zocht. Het enige wat ik tegenkwam, waren saaie Duitse merken bij biowinkels. Toen viel het kwartje: ik moet dit zelf gaan maken."

In de keuken thuis gemaakt
En zo geschiedde. Hij ging thuis aan de slag met het maken van de eerste producten van Justnuts: zakjes met gemengde noten en gedroogd fruit. "Mijn uitgangspunt was dat ik iets wilde maken wat ik zelf begreep. In de supermarkt zie je op het eerste oog een koekje met rozijnen liggen, maar als je naar de ingrediëntenlijst kijkt, zie je nog dertig dingen staan die je niet begrijpt en niet in de kast hebt staan thuis. Ik ben zelf dingen gaan maken, en nog steeds komen de recepten uit mijn eigen keuken."

Hij besloot zijn goede vriend Thijs van den Munckhof erbij te betrekken: ze praatten avondenlang over de kansen die ze zagen liggen, schreven een businessplan, keken wat er in het schap lag en welke trends er in de markt waren. "Hij werd ook enthousiast, dus zijn we de eerste producten in kleine hoeveelheden gaan aanbieden aan winkels in de buurt."

Balletje gaat rollen: Marqt klopt aan
Het begon met verkoop in tien winkels, en dat liep al snel goed. "Ondanks dat we twee basale fouten hadden gemaakt - de verpakking was onhandig en de producten waren duur - verkocht het wel. Toen zijn we verder gaan ontwikkelen en met een heleboel mensen gaan praten."

Het balletje ging echt rollen toen iemand van supermarktketen Marqt de producten zag liggen en Van Gangelen benaderde of ze iets konden doen met Justnuts. De producten kwamen in de winkels van Marqt te liggen, waar vervolgens een inkoper van AH to go ze weer zag. Nu liggen de producten in 2000 verkooppunten in Nederland, waaronder bij Jumbo, Deen, De Tuinen en Albert Heijn. Naast de zakjes noten en gedroogd fruit zijn noten- en zadenrepen aan het assortiment toegevoegd. Allemaal biologisch, glutenvrij en zonder geraffineerde suikers.

Informal investors erbij
De eerste jaren had het duo kunnen doorkomen met zo'n 25.000 euro spaargeld en alles 'stapje voor stapje aanpakken'. Maar met de verkoop in grote winkels kwam er voorfinanciering bij kijken: de inkoop en productie moeten eerder betaald worden dan er geld binnenkomt van klanten. "Vanaf het moment dat AH to go erbij kwam, werd het serieus qua aantallen. Ook zijn we ons vanaf toen fulltime op het bedrijf gaan richten. Daarom hebben we informal investors benaderd die een groot bedrag - ik mag niet zeggen hoeveel - in het bedrijf hebben gestoken."

Het bedrijf verkoopt nu een paar honderdduizend tussendoortjes per maand. De afgelopen maanden kwam er een flinke groeispurt door een nieuw product: spicy bars, hartige repen met noten en zaden waar verschillende soorten kruidenmixen aan toegevoegd zijn, zoals cajun en curry. "Er was geen goed, hartig tussendoortje", beschrijft Van Gangelen. "Er was echt een groep mensen die daar behoefte aan had, want het slaat heel goed aan. We zien dat daardoor de andere bars ook worden meegetrokken in verkoop."

Duitsland, Engeland
Volgende stap is de verkoop uitbreiden in meer landen, en vooral: meer producten maken. "In Duitsland verkopen we al in twee winkelketens, en in Engeland is iemand nu voor ons aan het verkennen. Daarnaast zouden we Scandinavië leuk vinden, en België. Maar uiteindelijk is naar het buitenland gaan voor ons geen doel op zich. Het klinkt heel sexy als je in het buitenland zit, maar hier verkopen vind ik het belangrijkste. Ik wil graag dat iedereen bij een verantwoord tussendoortje denkt aan Justnuts. Ik ben echt blij als de organisator van grote trailruns ons benadert en zegt dat ze onze repen tijdens wedstrijden willen gebruiken."

Van Gangelen sluit af met een tip aan ondernemers: blijf altijd doorzetten, doorzetten, doorzetten. "Er is altijd een oplossing. Je hebt, zeker bij de start, veel uitdagingen voor je", vertelt hij. "En dan kun je niets anders dan zoeken tot je de oplossing gevonden hebt. En een oplossing, die is er altijd."

Bron • RTL Z / Karin Husslage

Gerelateerde artikelen