Ondernemen

Startup helpt sportclubs rond te komen

Saskia van Huijgevoort • 24 september 2015 06:17 @Saskia_vanH

Startup helpt sportclubs rond te komen
Eén vijfde van de sportclubs stond vorig jaar in het rood Beeld © anp

Lokale sportverenigingen kunnen via een nieuw advertentienetwerk grote sponsoren aan zich binden, zonder dat ze daar zelf deals voor te hoeven sluiten. Een welkome bron van inkomsten voor de clubs, want de meesten hadden het afgelopen jaar zwaar.

Veel verenigingen kwamen afgelopen jaren in de financiële problemen. Eén vijfde stond vorig jaar in het rood. 41 procent moest interen op de reserves, blijkt uit cijfers van het Mulier Instituut

Tot nu toe was het bijna niet haalbaar voor kleine clubs om deals te sluiten met grote organisaties. Startup AdsToSport denkt een gat in de markt te hebben gevonden door reclames op websites van verengingen te plaatsen. Het advertentienetwerk richt zich voornamelijk op leden van de club zelf, die de website bezoeken. 

Sportclubs in financiële problemen
"Met oude hockeyvrienden had ik het over de ontwikkelingen in de sport en de groeiende problematiek van inkomsten van verenigingen. We vonden dat we daar wat aan moesten doen", vertelt directeur Jaap Stockmann, hockeykeeper van HC Bloemendaal en het Nederlands hockey-elftal. Hij denkt dat sportclubs zo'n duizend tot vijfduizend euro per jaar aan extra inkomsten kunnen binnenkrijgen. 

Sportverenigingen kunnen zelf bepalen welke branches of advertenties ze niet willen zien en hoeven alleen maar hun website beschikbaar te stellen. "Verenigingen hebben een bereik dat voor veel adverteerders erg interessant is. Toch maakten grote adverteerders daar om verschillende redenen nog geen gebruik van. Onze conclusie: er is een verbindende schakel nodig."  

Vanavond om 21:30 uur is Stockmann te gast in Van Liempt Live.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen