Ondernemen

Schuitje varen, geld verdienen... met elektrische boten

Maaike Homan • 10 juli 2016 09:57 @MaaikeUtrecht

Schuitje varen, geld verdienen... met elektrische boten
Ondernemer Henk Jan Kok vaart langs zijn scheepswerf. Beeld © De Venen INTO business

Al 250 jaar bouwt familiebedrijf Scheepswerf Achterbos schepen. Ooit begonnen met oude turfschuiten is het nu koploper in elektrisch en hybride varen. Met dank aan de rondvaartboten in Amsterdam.

Toen Henk Jan Kok (46) zich ruim tien jaar geleden begon toe te leggen op elektrisch varen, werd dat gezien als 'geitenwollensokken-gedoe'. Nu maakt het 30 procent van zijn omzet uit, met dank aan de gemeente Amsterdam. Hoe hoog zijn omzet precies is, zegt hij liever niet. 

Die heeft namelijk beslist dat vanaf 2020 alleen elektrisch aangedreven boten welkom zijn op de grachten. Een maatregel die de stad onlangs een award opleverde voor Europese stad die het meest bezig is met duurzaam vervoer.

Hybride in trek 

En dus verbouwt de scheepswerf van Kok nu tal van rondvaartboten. "Daarnaast zijn hybride boten in trek. Dan maken we een elektromotor parallel aan de dieselmotor."

Op de werf aan de Vinkeveense plassen worden schepen tot 25 meter voor de pleziervaart gebouwd, gerepareerd en onderhouden. Al sinds 1745, toen er behoefte was aan boten die de turf uit het gebied naar Amsterdam en Utrecht kon varen om daar huizen te verwarmen.

Het schip, de Eendracht, gebouwd in 1900. Aan boord het personeel van de werf en de overgroot opa van Henk Jan Kok. 

Overleven door enthousiasme

Dat het bedrijf al zolang bestaat, en weet te overleven, ligt volgens Kok aan het plezier en enthousiasme dat hij, zijn vader, zijn opa en tal van overgrootouders hebben in hun werk.

"Het is voor ons allemaal bijna een hobby. Een interesse. Wij houden daarom automatisch de markt in de gaten en weten welke ontwikkelingen er spelen." Dat geeft het bedrijf volgens hem een voorsprong.

"Mijn opa had na de oorlog één van de eerste lasapparaten. Mijn vader werkte in de jaren negentig met snijpakketten die computergestuurd waren gemaakt. Daarmee kon je een schip sneller in elkaar zetten."

Op zijn beurt maakte hij in al 1994 voor Waternet, dat verantwoordelijk is voor al het water in de gemeente Amsterdam, een elektrische boot. Kok denkt dat van alle boten in de pleziervaart over tien jaar 'de helft elektrisch vaart'.

Het inspectievaartuig dat voor waternet hybride is gemaakt.

Vergrijzing in de sector

Er liggen ruim 500.000 boten in Nederland, volgens cijfers van bureau Waterrecreatie Advies. Niet alleen de watersport vergrijst volgens hun onderzoek maar ook de vloot.

Kok merkt dat ook. "Er worden minder boten gemaakt en de nieuwbouwproductie is veelal verplaatst naar lagelonenlanden. We plaatsen nog wel de motoren in casco boten." Fluisterstille elektrosloepen worden nog wel gemaakt.

Hoe de toekomst zich ook ontwikkelt, de kinderen van Kok zullen het familiebedrijf, opgericht door Dirck Janszoon de Kock, niet voorzetten. Nuchter zegt hij: "Werk neemt een groot deel van je leven in beslag, dan is het belangrijk om te doen wat je leuk vindt."

Bron • RTLZ

Gerelateerde artikelen