We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Ondernemen

Revolutie in de luchtvaart: Nederlander ontwerpt een ronde startbaan

Maaike Homan • 20 maart 2017 20:53 @MaaikeUtrecht

Revolutie in de luchtvaart: Nederlander ontwerpt een ronde startbaan
Henk Hesselink werkt al sinds 2012 aan zijn idee. Beeld © NLR

Henk Hesselink werkt al jaren aan een bijzonder project: een ronde start- en landingsbaan die als een cirkel om een luchthaven ligt. De voordelen: minder lawaai en minder vertragingen bij storm. Maar hoe haalbaar is zijn droom?

Zondag was weer zo'n dag, zegt Hesselink: harde wind en landingsbanen die gesloten moesten worden met als gevolg veel vertragingen op luchthaven Schiphol. "Met deze cirkel had de luchthaven daar minder last van gehad", zegt hij.

Sinds 2012 werkt Henk Hesselink (51), verbonden aan het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), met een team collega's uit vier andere Europese landen aan het project The Endless Runway.

Doorbraak

Via de Europese Commissie, die het project financiert, kregen zij de opdracht mee: laat de huidige manier van werken in de luchtvaart los en bedenk een doorbraak.

De 'oneindige landingsbaan' is een strook asfalt om een luchthavengebouw heen met een diameter van 3,5 kilometer en een totale lengte van 10 kilometer. Per keer kunnen hier drie grote vliegtuigen starten of landen.

Hesselink: "We hebben een ruime marge genomen want een vliegtuig zal meestal maar een achtste of hooguit een kwart van de baan nodig hebben."

Voordelen

Het grote voordeel is dat er gestart of geland kan worden op elk punt waardoor opstijgen altijd in de meest gunstige windrichting kan en landen ook. Gevaarlijke en vooral oncomfortabele zijwindlandingen (crosswind waarbij een vliegtuig schuin aan komt vliegen op de landingsbaan en daarna de goede richting op draait) behoren zo tot de verleden tijd. "Een rond banenstelsel loopt veel minder snel vast." 

Een tweede voordeel is de verminderde geluidsoverlast voor omwonenden verminderen. "Doordat je vanaf elk punt kunt starten kunnen er bepaalde woonwijken ontweken worden", zegt hij. Geluid wordt zo op een andere manier verdeeld.

En dan is er nog het milieuaspect. Doordat er altijd geland kan worden zou rondcirkelen niet meer nodig zijn en hoef je ook niet meer om de luchthaven heen te vliegen als er geland moet worden in een bepaalde richting.

Haalbaarheid

Hesselink en zijn team hebben allerlei tests gedaan om te kijken hoe haalbaar hun idee is. Conclusie: haalbaar met mitsen en maren. Zo vergt de ronde landingsbaan een andere manier van werken voor piloten en luchtverkeersleiders en is het een andere ervaring voor passagiers.

Piloten zijn nu gewend recht vooruit te landen en zouden straks op een licht hellende baan het toestel neer moeten zetten. "Maar daar kunnen ze op getraind worden. Ze zullen in ieder geval geen last hebben van zijwind, dat helpt." Toch vergt landen op zo'n ronde baan veel meer concentratie, volgens Hesselink. Het werkproces zou dan ook meer geautomatiseerd moeten worden.

Passagiers zullen landen op een baan met een bocht. Zullen zij dan allemaal schuin naar de zijkant hellen en een andere gordel nodig hebben? Hesselink denkt van niet. "Er komt maximaal 1,2 G aan krachten vrij, vergelijkbaar met een trein die op de hoogst toegestane snelheid door een bocht gaat."

Nadelen

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TUDelft zegt dat het idee erachter al heel oud is. "Toen vliegvelden nog grasvelden waren werd altijd gekeken naar wat de meest gunstige windrichting was." Hij noemt het idee 'technisch gezien haalbaar' en het zou volgens hem veiliger en prettiger zijn voor passagiers om tegen de wind in te starten.

Het nadeel is volgens Melkert dat je wel een gigantische hoeveelheid asfalt nodig hebt en dus ook veel ruimte. Voor Schiphol is dat dus geen optie, zegt hij. "Bovendien is geluidsreductie in een dichtbevolkt land ook lastig."

Testen met drones

De reacties die Hesselink krijgt zijn wisselend, zegt hij, maar overwegend positief. "Ik krijg ook veel reacties waar ik wat aan heb. Zo stelde iemand voor om de romp van het toestel binnen het vliegtuig op te hangen aan veren zodat de landing minder oncomfortabel zal zijn."

Een volgende stap is nu testen met drones op een autoracebaan. Zal The Endless Runway ooit werkelijkheid worden? Hesselink heeft goede hoop. "We gaan alleen maar meer vliegen en in Nederland is ook al vaker gesproken vover het maken van een tweede grote luchthaven"

Viral

Hij heeft afgelopen week mensen wereldwijd alvast enthousiast kunnen maken. Een filmpje over Hesselink en zijn landingsbaan in het BBC programma World Hacks werd door tientallen miljoenen mensen bekeken. Hesselink: "Ik wist natuurlijk dat dit een leuk onderwerp was maar dit had ik nooit verwacht."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen