Ondernemen

Pasta 2.0: investeerders steken tonnen in eetbaar zeewier

Michaël Niewold • 22 maart 2016 19:56 @michaelniewold

Pasta 2.0: investeerders steken tonnen in eetbaar zeewier
Beeld © Willem Sodderland

Zeewierstartup Seamore heeft een forse investering binnengehaald om haar ambities in binnen- en buitenland waar te maken. De Rabobank en vier andere investeerders steken in totaal 9.5 ton in het bedrijf. RTL Z sprak oprichter Willem Sodderland.

Hij is vanzelfsprekend blij met de investering, die hard nodig is om de nieuwe oogst van het bedrijf mogelijk te maken. Het oogstseizoen duurt van april tot juni, dan moet alle eetbare zeewier voor de rest van het jaar op het droge gehaald worden. En ondertussen moet het laatste restantje van de vorige oogst, goed voor 70.000 pakjes, ook nog verkocht worden. Dit jaar wil het bedrijf tussen de 400.000 en 600.000 pakjes oogsten.

Ambitieus, weet ook oprichter en directeur Willem Sodderland, maar het gaat lukken. "De oogst van vorig jaar kon pas vanaf september verkocht worden en pas de laatste maanden gaat de verkoop erg hard", vertelt hij. De zeewier wordt tussen april en juni geoogst, maar pas dan begint de echte uitdaging, legt Sodderland uit: "Wij moeten het verkopen in een markt die we zelf creëren en dat is een hele lastige puzzel om te maken met vraag en aanbod."

Expansie blijft spannend
Het bedrijf verkoopt inmiddels in zes landen haar pasta op basis van zeewier. Sodderland wil na Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Zwitserland en Australië ook in Engeland voet aan wal te zetten. Ieder land is weer spannend, vertelt hij: "Overal is het nieuw en weten we niet of winkels weer bij zullen bestellen. Die onvoorspelbaarheid is lastig."

Voor oogstjaar 2015/2016 mikt Sodderland op een omzet van tussen de 2,5 en 3 ton. Als alle zeewier uit de oogst van 2016 wordt verkocht in 2016/2017 komt de omzet uit tussen de 1,3 en 1,4 miljoen.

Agressieve groei
Winst maken zit er nog niet in, vooral omdat het bedrijf zo agressief groeit, zegt Sodderland. Wel maakt het bedrijf een 'gezonde marge' op het product en "als we in dit tempo doorgroeien, zitten we volgend jaar op break-even", verwacht Sodderland, die uitlegt dat het bereiken van het break-even-moment ook afhankelijk is van eventuele uitbreiding naar de Verenigde Staten. "Als we daar bijvoorbeeld in willen groeien staan we voor de keuze: meer groei dus meer investeren of iets minder agressieve groei en sneller op break even komen."

Met slimme marketing moeten consumenten kennismaken met de zeewierpasta. Via crowdfundcampagnes kwam het bedrijf in contact met Duitse liefhebbers, die op hun beurt weer anderen enthousiasmeerden. Ook werd een bezoek gebracht aan een beurs in een Berlijnse markthal, waar veel mensen komen om eten te ontdekken, die weer mond-tot-mondreclame maken, vertelt Sodderland.

Gratis in de schappen
De volgende stap is het vinden van winkeltjes die al toonaangevend zijn vanwege hun specialisatie in bijvoorbeeld glutenvrij of biologisch. Daar probeert Seamore hun producten ook op het schap te krijgen, zónder daar voor te betalen. Sodderland: "Hiervoor betalen is zo old-school, daar geloven wij niet in. De winkelier moet net zo enthousiast zijn als wij."

Ook werkt het bedrijf samen met een pr-bureau en probeert ze de zeewierpasta in restaurants op de kaart te krijgen, zodat mensen het kunnen proeven. Tenslotte worden foodbloggers benaderd om het product meer naamsbekendheid te geven.

In Nederland wordt Seamore ook in Albert Heijn en Plus-supermarkten verkocht, op in totaal 500 verkooppunten. Beiden waren al snel geïnteresseerd, vertelt Sodderland, die de supermarkten roemt om de manier waarop ze met hem meedenken.

Investeerders
De vier investeerders die nu zijn ingestapt brengen ook expertise mee. Behalve Rabobank, dat iets minder dan de helft van de 950.000 euro voor haar rekening neemt, investeren ook Tobias Dümmen, Stefan Kraan en vishandel Maxima Seafood in de startup. Ook de incubator van de Wageningen Universiteit, Startlife, investeert.

Deze ronde komt bovenop de investeringsronde van vorig jaar, waarbij drie andere ondernemers en Sodderland zelf voor startkapitaal zorgden. Sodderland zelf stak tot nu toe tussen de 40.000 en 50.000 euro in zijn bedrijf.

'Tijd is het meest kostbare'
En, nog belangrijker vindt hij zelf: een jaar onbetaald werk: "Dat is het meest kostbare." Hij betaalt zichzelf inmiddels wel een salaris, want hij gelooft niet in een startup die de directeur niet betaalt: "Het romantische idee van ondernemer die op een houtje bijt werkt niet", betoogt hij, want 'je moet wel kunnen leven'.

Sodderland: "Sommige ondernemers klussen er nog bij, maar als je echt gelooft in een bedrijf ben je gek als je dat doet, je houdt de groei namelijk tegen." Dat hij z'n aandelen inwisselt voor geld, vindt hij al een hele 'aderlating'.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen