Ondernemen

Nederlands reisbureau verovert de wereld vanuit garage in de VS

Paul le Clercq • 28 februari 2016 14:39 @Paul_le_Clercq

Nederlands reisbureau verovert de wereld vanuit garage in de VS
Beeld © Joost Schreve

Drie weken op het strand in Spanje? Mwah, liever naar Nepal. Als je geen tijd hebt om alles uit te zoeken kun je naar kimkim, dat net 1 miljoen dollar ophaalde voor een site en een app.

Alhoewel de ambities groot zijn, is het bedrijf nog in een garage gevestigd. Dat klinkt suffer dan het daadwerkelijk is, want de garage staat wel in Silicon Valley. En is omgebouwd tot kantoor.

Het bedrijf richt zich op reizigers die avontuurlijke vakanties willen. Voor het plannen kun je natuurlijk half internet afstruinen voor tips en goede ideeën. Sommigen vinden dat hartstikke leuk, maar niet iedereen. Via kimkim kun je chatten met experts die je helpen een een reis in elkaar te zetten en als wilt, boeken ze ook alles voor je.

Pas net begonnen
Hoeveel klanten er al zijn, wil oprichter Joost Schreve niet kwijt. Hij zegt wel positief verrast te zijn dat er al kort na de lancering van het bedrijf al reizigers waren. Hij en zijn compagnon begonnen begin november. Halverwege december waren er een site en een app.

De naam 'kimkim' is opvallend en kwam op een nog vreemdere manier tot stand, legt Schreve uit. De allereerste klant heette Kim uit het Californische San Diego en op een gegeven moment was ze aan het chatten met een Nepal-expert genaamd Kim. Uiteindelijk gaven Kim en Kim gaven via die chat hun naam aan het bedrijf.

Hoe werkt het?
Het reisbureau werkt met een website en een app. Via die app kun je tijdens je reis contact houden met experts. Op dit moment is de mobiele applicatie nog met de hand bij te houden, maar als meer boekingen binnenkomen, is dat niet meer te doen.

Het bedrijf wil met de financiering daarom de app automatiseren, vertelt Schreve. Een deel van het geïnvesteerde geld is overigens van hemzelf afkomstig. Daarnaast wordt er geld gestoken in de IT-infrastructuur. 

Slechts drie landen
De site en de app zijn nu nog alleen in het Engels, maar Schreve wil ook met andere talen aan de slag, om ook klanten uit andere landen te trekken. Nu komen de meeste klanten nog uit Engelstalige landen.

Op dit moment richt kimkim zich op drie landen: Nepal, Kroatië en Japan. Kroatië lijkt een vreemde eend in de bijt, maar voor Amerikanen die wat anders willen is het wel een 'adventure vacation​' en het is een beetje een test of het idee van kimkim ook voor zo'n bestemming werkt.

Het is de bedoeling dat het aantal bestemming langzaam uitgebreid wordt, om te beginnen binnenkort met IJsland en Hawaii, vertelt Schreve. Hij wil niet meteen met honderd landen beginnen want "het is dan moeilijk om expertise op te bouwen''.

Ervaring
Schreve had al heel wat ervaring in de reisbranche. Zo richtte hij ooit EveryTrail op (een site om reizen te delen). Toen dat bedrijf werd overgenomen door Tripadvisor werkte hij daar een aantal jaren, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Afgelopen november begon hij samen met een compagnon weer voor zichzelf.

Hij studeerde in Delft werktuigbouwkunde en heeft daar ook leren programmeren. Daarna deed Schreve een MBA aan Stanford, bij Silicon Valley, zodat hij ook een business achtergrond heeft.

Het team van kimkim

50/50
kimkim verdient geld doordat de partners waarmee wordt samengewerkt, zoals hotels en bedrijven die activiteiten organiseren, een deel van hun opbrengst overmaken aan kimkim. De verdeling van de winst is ongeveer 50/50. Voor het advies wordt niets in rekening gebracht.

Schreve en zijn compagnon willen de app uitbouwen en het aantal bestemmingen verder uitbreiden. Ook is het de bedoeling dat er meer experts komen, in meerdere tijdzones, zodat je op elk moment met een expert kunt chatten over je reis, of als je al aan het reizen bent.

kimkim adverteert nauwelijks. Het bedrijf moet het hebben van mond op mond reclame. ''Het doel is dat reizigers het zo waanzinnig leuk vinden, dat ze erover aan hun vrienden vertellen.'' Er wordt een beetje geadverteerd, op Google, om het vliegwiel aan de gang te krijgen. 

Bron • RTL Z - Paul le Clercq

Gerelateerde artikelen