Ondernemen

Dit bedrijf voorspelt via big data wanneer jij een baan zoekt

Saskia van Huijgevoort • 22 december 2015 11:25 @Saskia_vanH

Dit bedrijf voorspelt via big data wanneer jij een baan zoekt
Beeld © Han Stoffels, CEO van 8vance

Startup 8vance haalde deze week twee miljoen euro op bij investeerders. Het bedrijf heeft een slimme virtuele assistent ontwikkeld die sollicitanten aan vacatures matcht. In de toekomst kan het algoritme zelfs voorspellen wanneer een werknemer toe is aan een nieuwe baan.

AIMA, zoals het systeem heet, struint het internet af en zoekt openbare cv’s om de arbeidsmarkt in kaart te brengen. "We zoeken naar werknemersinformatie die bijvoorbeeld op LinkedIn staat. Vervolgens leggen we vast wie waar heeft gewerkt en hoe lang. Ook inventariseren we welke competenties daar een rol bij hebben gewerkt", legt oprichter en ceo Han Stoffels uit.

"We nemen al deze informatie niet klakkeloos over, maar kijken bijvoorbeeld welke skills iemand zelf misschien niet noemt, maar wel voortkomen uit zijn werkervaring. Die voegen wij dan toe met een lagere wegingsfactor." Hij vermoedt dat het bedrijf binnen driekwart jaar aan de hand van de big data kan voorspellen wanneer een werknemer toe is aan een nieuwe stap, zodat hij op het juiste moment benaderd kan worden door een recruiter.

Online HR-coach geeft advies
Uiteindelijk wil 8vance een persoonlijke assistent ontwikkelen die 24/7 baankansen aanbiedt. Het systeem is geen vacaturebank, maar een soort HR-coach, zegt Stoffels. "Het systeem adviseert over welke stappen iemand moet zetten om zijn ambities te verwezenlijken. Misschien wil je een bepaalde baan, maar is het daarvoor eerst nodig dat je andere ervaring opdoet." AIMA is daarnaast ook in staat om geschikte kandidaten te vinden die misschien niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan.

Naast de inventarisatie van openbare informatie, kunnen werknemers zelf hun cv in het systeem van 8vance plaatsen. "Ook nemen recruiters die met het algoritme werken, vaak hun eigen data mee en reageren werknemers via advertenties. Al deze informatie wordt samengebracht, geïnterpreteerd door onze zoekmachine en komt in één lijst te staan." Vervolgens kunnen HR-medewerkers de juiste kandidaten selecteren.

​Recruiters maken de match
AIMA geeft alle profielen een waardering, die gebaseerd wordt op de vacature, zegt hij. "Dat is geen absoluut getal, maar een indicatie. Daarnaast is het mogelijk om sollicitanten in een kaart te zetten. Je ziet de baan in het midden staan en daaromheen de profielen van kandidaten die zouden passen. De afstand bepaalt hoe groot de match zal zijn."

Stel dat een bedrijf een technisch-commerciële vacature heeft. Er zijn kandidaten die voornamelijk een technische basis hebben of juist een commerciëlere. Op de kaart zien ze de kandidaten die bij elkaar horen gegroepeerd. "Recruiters kunnen zelf kiezen aan welke groep ze de voorkeur geven", zegt Stoffels.

Idee geboren uit nood
Hij kwam op het idee toen hij als ceo en lid van de Raad van Bestuur voor het Japanse bedrijf Wacom werkte. De producent van grafische tablets en aanverwante producten en software maakte in een aantal jaar een enorme groeispurt door. "We waren destijds constant op zoek naar nieuw talent en het viel me op dat de systemen nog steeds heel oubollig waren. Tegelijkertijd waren we erg afhankelijk van de recruiter, sommigen waren beter dan anderen."

Stoffels zegde zijn baan in 2012 op en begon een jaar later met de eerste experimenten voor 8vance. "We zijn gaan experimenteren om te zien of we via het systeem kandidaten aan een baan konden matchen, zoals een recruiter dat zou doen. Het systeem is eigenlijk heel algemeen en kan ook voor andere zaken toegepast worden." Delta Lloyd viel dat ook op en vroeg hem om op deze manier gestolen objecten terug te vinden. 

Uitbreiding naar Duitsland en Engeland
"We hebben toen ons recruitmentsysteem even in de ijskast gezet en geprobeerd op basis van hetzelfde algoritme met big data gestolen en vermiste objecten terug te vinden voor verzekeraars, waardoor de schadelast kan worden gereduceerd." Dat project werd in september gelanceerd, waardoor er weer tijd vrijkwam om verder te gaan aan AIMA.

"De twee miljoen euro die we nu hebben opgehaald gebruiken we om het programma verder uit te rollen. We testen met twintig grote internationale bedrijven", vertelt hij. "Het bedrijf zit in Venlo, wat als voordeel heeft dat het maar een half uurtje rijden is naar Düsseldorf. De Duitse markt is veel groter en belangrijk in Europa. Bovendien zijn de HR-recruiting systemen wat traditioneler zijn dan in Nederland." Het bedrijf focust zich voorlopig eerst op Nederland en Duitsland en daarna Engeland. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen