Ondernemen

De grappigste bedrijfsnamen en hoe je wel een goede bedenkt

Saskia van Huijgevoort • 05 december 2016 17:48 @Saskia_vanH

De grappigste bedrijfsnamen en hoe je wel een goede bedenkt
Beeld © Namespotting.nl

Een goede naam verzinnen voor je bedrijf, zo moeilijk is dat toch niet? Daar denkt merkenspecialist Hans Prummel anders over. Hij is de co-auteur van het boek 'namespotting', waarin de meest opvallende merknamen staan. Dit is Prummels selectie van de meest opvallende bedrijfsnamen en wat je daarvan kunt leren:




(Beeld: Namespotting.nl)

In zijn boek en op zijn blog staan veel gekke namen, zoals 'geil' of 'trauma' voor een fles wijn. "Het zijn meer opvallende namen, ik heb er niet echt een oordeel over. Het eerste woord kan bijvoorbeeld ook Duits zijn voor leuk en gaaf." Een naam is niet zozeer goed of fout, zegt hij. "Ik heb daar niet perse een oordeel over."

Veel belangrijker voor een goede naam is dat hij intrigeert, interesseert of sympathie opwekt. "Een naam die niet alles vertelt, maar wel een kleine hint geeft waar de dienst of visie van een bedrijf over gaat."

Stijl is veel belangrijker

Veel ondernemers geven hun bedrijf simpelweg een afkorting of de eigen achternaam als naam mee. Maar dat is eigenlijk geen merknaam, zegt Prummel. Wie een goede naam wil bedenken, valt op, is uniek en gaat niet met de trends mee. "Stijl is veel belangrijker. Je hebt een unieke identiteit en die moet je benadrukken", zegt hij.

Als voorbeeld noemt hij de naam die hij bedacht voor een Amsterdamse woningcorporatie: 'Stadgenoot'. "De naam moest warmte en samenhorigheid uitstralen en niet gaan over wonen, maar samenleven en de stad benadrukken", legt hij uit.


(Beeld: Namespotting.nl)

Tijdloosheid is belangrijk

Hij kiest daarom het liefst een naam die staat voor een bepaalde visie. Dat heeft als voordeel dat het bedrijf ook gemakkelijker van werkzaamheden kan switchen. "DSM exploiteerde vroeger bijvoorbeeld staatsmijnen, toen werd het chemie en nu zitten ze in voeding. Dat kan als je bedrijfsnaam niet puur het product beschrijft", legt hij uit. 

En voordat een bedrijf switcht van werkzaamheden, hoeven er echt geen jaren voorbij te gaan. De organisatie Instock heeft bijvoorbeeld achtereenvolgens restaurants geopend, een kookboek en een biertje op de markt gebracht. Het bedrijf probeert voedselverspilling tegen te gaan. "Dat idee loopt door alles heen en de naam is daardoor houdbaar, mits het product binnen de visie past", vertelt hij.

Ordinaire namen

Hoe zit het dan met 'Puur', de merknaam die tegenwoordig in alle bedrijfstakken wel aanwezig is? Pas op dat je naam wel onderscheidend blijft, zegt Prummel. "Anders wordt je niet meer onthouden, omdat er al zoveel merknamen zijn die erop lijken. Je valt niet op."

Eindelijk een briljante naam gevonden? Juich dan niet te vroeg, want de merkenspecialist weet uit ervaring dat je voor een nieuwe uitdaging komt te staan: juridische beperkingen. Zo werd het biermerk 'Pampus' onlangs voor de rechter gedaagd omdat het teveel lijkt op 'Campus'. En een ander probleem: een webadres. "De meesten zijn al gebruikt, maar soms vind je wat. Het is nogal een uitdaging", zegt hij. 



(Beeld: Namespotting.nl)

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen