Ondernemen

Blauwe wijn moet naam veranderen: 'Wijnsector vindt ons een schande'

Maaike Homan • 06 maart 2017 19:20 @MaaikeUtrecht

Blauwe wijn moet naam veranderen: 'Wijnsector vindt ons een schande'
Blauwe Chardonnay op een terras. Beeld © ANP

De ondernemers van de Spaanse startup Gïk Live brachten vorig jaar een blauwe chardonnay op de markt. Maar de Spaanse wijnsector heeft hier nu een stokje voor gestoken. Gïk mag hun wijn geen blauwe wijn meer noemen. "Oneerlijk", vinden de ondernemers.

Toen Aritz López (23) en zijn vier compagnons in 2015 hun blauwe chardonnay op de markt brachten, werden ze door de Spaanse wijnsector direct met scepsis ontvangen. "Ze noemden het een verschrikkelijke uitvinding en een schande", vertelt ondernemer Aritz López tegen RTL Z. "Wijn moest wit, rood of rosé zijn. Niet blauw, zeiden ze." 

Claim

Hij dacht dat de wijnproducenten daarmee hun onvrede wel hadden geuit, totdat hij afgelopen augustus twee inspecteurs bij het kantoor Gïk Live op bezoek kreeg. "Er was een claim bij hun neergelegd via de Spaanse wijnboeren-lobby. Er zijn 17 categorieën waarbinnen een wijn mag vallen en voor blauwe wijn was er geen."

Drie maanden lang moesten de ondernemers hun werk neerleggen. Het leidde tot het ontslag van twee werknemers. Het ministerie van landbouw heeft toen volgens López besloten dat Gïk geen bestaansrecht meer had als wijn.  

Optimistisch 

"Een enorme tegenvaller. En ook flauw. Wij wilden de traditionele markt opschudden en hadden helemaal geen kwaad in zin en wilden niemand tegen het zere been stoten en hebben echt respect voor het product wijn. We wilden op deze manier jongeren, zoals ons, laten kennismaken met de wereld van wijn. Buiten Spanje zijn we in veel landen omarmd." 

"Gelukkig zijn wij heel optimistisch", lacht López. "Onze wijn bestond voor 100 procent uit druiven. Omdat we ons product geen wijn weer mogen noemen hebben we daarom de samenstelling moeten aanpassen. Gïk is nu 99 procent druif en 1 procent mostconcentraat (ingedikt druivensap, red) en valt daardoor onder 'overige alcoholische dranken'."

Grote belangstelling

Gïk Live verkocht vorig jaar 120.000 flessen wijn waarvan de helft aan landen buiten de Europese Unie, zoals Japan, Zuid-Korea en Brazilië. Daarnaast konden ze internationaal op grote belangstelling rekenen. Ook RTL Z besteedde op televisie aandacht de wijn.

De vijf ondernemers verkopen nu onder de naam Gïk, en noemen de drank geen blauwe wijn of chardonnay meer. "De smaak is overigens exact hetzelfde gebleven." Doel is uiteindelijk wereldwijd te verkopen. "We krijgen momenteel hele bestellijsten uit Amerika." In tal van landen is er een eigen website, ook in Nederland. 

Oceanen

De kleur blauw wordt veroorzaakt door de kleurstoffen indigo en anthocyaan, dat in de velletjes van de druiven zit. López: "Toen we begonnen, kwamen we een boek tegen dat De Blauwe Oceaan heet. Hierin staat dat er rode oceanen zijn, vol met haaien die zo hard moeten vechten om het kleine beetje vis dat het water rood kleurt."

"Daarnaast zijn er blauwe oceanen, waar geen concurrenten zijn en waar de vissen onbelemmerd vrij rondzwemmen. Het poëtische idee om de rode oceaan tot een blauwe oceaan te maken door het meest traditionele rode vocht in blauw te veranderen was een grote aantrekkingskracht voor ons."

Actie

De ondernemers achter Gïk nemen de beslissing over hun naamvoering niet zomaar voor lief. Ze zijn een landelijke actie gestart in Spanje om toch weer de naam 'wijn' te mogen voeren en zo 'een terechte plek te kunnen krijgen binnen de Spaanse wijnindustrie'. 

Of dat een succes zal worden, is de vraag, want ook onder de Europese regels is blauw geen goedgekeurde kleur voor wijn.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen