Ondernemen

Bij deze buren haal je zonder schuldgevoel pakketjes op

Saskia van Huijgevoort • 10 januari 2017 16:26 @Saskia_vanH

Bij deze buren haal je zonder schuldgevoel pakketjes op
Michiel Nieuwkerk aan de deur Beeld © ViaTim

Online shoppers herkennen het lichtelijk ongemakkelijke gevoel als ze wéér om 10 uur 's avonds bij de buren moeten aanbellen om hun pakketje op te halen. Om dat probleem op te lossen bedacht ondernemer Michiel Nieuwkerk een burennetwerk: ViaTim.

Online shoppers met een drukke agenda kunnen met ViaTim hun pakketten na werktijd gratis ophalen bij buren die zich daarvoor opgeven. Als het pakketje af is geleverd, sturen ze daarvoor een sms'je en overleg je over het tijdstip.

Wil je liever dat de buur het bij jou aflevert als je thuis bent, dan kost je dat 1,50 euro. De bezorger krijgt daar 0,50 euro voor.

'Mijn werkgever: probeer het maar gewoon'

Nieuwkerk werkte als Europees inkoper bij Nestlé en had het idee al een tijd in gedachten. "Op een gegeven moment heb ik het voorgelegd bij Dolce Gusto en Nespresso, twee grote webshops van mijn werkgever Nestlé. Zij vonden het wel wat en stelden voor dat ik een jaar een sabbatical zou nemen om het idee uit te werken."

Ze boden hem een handige deal aan: "Als het niets zou worden, kon ik altijd terugkomen. En als ViaTim een succes werd, dan wilden ze wel graag op de eerste rij zitten. Prima natuurlijk! Dat is wel bijzonder, want zoiets gebeurt natuurlijk niet heel vaak", vertelt hij.

Inmiddels werkt Nieuwkerk alweer 1,5 jaar aan zijn bedrijf en heeft hij ontslag genomen. Momenteel telt zijn netwerk vooral punten in de omgeving van Bergen op Zoom, Roosendaal en breidt hij uit naar Rotterdam. Elk 'Via'-punt krijgt de voornaam van de eigenaar mee.

'ViaRami wil graag zijn Nederlands oefenen'

Mensen die zich opgeven voor het netwerk hebben verschillende redenen om mee te doen, vertelt hij. ViaAlicia is bijvoorbeeld van iemand met een klein winkeltje aan huis. En Rami doet mee omdat hij uit Palestina komt en graag Nederlands wil leren. Hij sprak bijna niemand en vindt het leuk om zo meer mensen te ontmoeten uit zijn buurt.

Een andere deelnemer, Igor, is weer iemand die echt gelooft in de groene kracht van ViaTim. "Hij heeft zonnepanelen, rijdt een elektrische auto en wil graag meehelpen om de uitstoot van alle bestelbusjes te beperken. In Rotterdam doen mensen weer vaker mee als bijverdienste", beschrijft Nieuwkerk.

Omdat ook ondernemers meedoen, is het mogelijk om extra diensten te verlenen, zoals kledingreparatie of het laten wassen van kleding. Het vormt een extra verdienmodel voor de aangesloten punten, zegt Nieuwkerk. "Stel je voor: er is in je wijk één felgekleurde voordeur en daarachter is alles beschikbaar: de producten die je online hebt besteld, je schone was en producten die je bijvoorbeeld via Peerby bij je buren leent. De mensen achter die voordeur lossen alles voor je op", schetst hij zijn droombeeld. 

Implementatie webshops

Behalve het werven van nieuwe afhaalpunten heeft Nieuwkerk nog een uitdaging om te tackelen: zijn afhaalpunten als bezorgoptie in zoveel mogelijk webshops implementeren. "Momenteel geven mensen gewoon het adres van een ViaTim-punt op, maar het zou fijn zijn als ze er meteen voor kunnen kiezen", zegt hij.

Zo'n tool toevoegen aan een webshop klinkt simpel, maar is nog best ingewikkeld, vertelt hij. Daarom krijgt hij hulp van zijn oud-werkgever Nestlé. "Zij doen veel onderzoek. En het bestelproces is eigenlijk echt meedogenloos. Het gaat bijvoorbeeld over het aantal kliks dat je nodig hebt tussen het moment waarop je een product in je winkelmandje stopt en de betaling afrondt."

Hij noemt een voorbeeld: "Als je van drie naar vier muiskliks gaat, haakt 10 à 20 procent af. En als je ze een moeilijke vraag stelt, bijvoorbeeld om te kiezen tussen een PostNL-punt of ViaTim, heeft dat hetzelfde effect. Mensen hebben geen zin in moeilijke vragen."

Waarom ViaTim?

En hoe komt Nieuwkerk, die Michiel met zijn voornaam heet, eigenlijk aan de naam ViaTim? Die naam ontstond na een slimme actie van de ondernemer. "We hebben tien vrienden gebeld met verschillende namen en gezegd dat ze niets op mochten schrijven. Een week later belden we ze terug om te kijken wat ze hadden onthouden. ViaTim stond ver bovenaan", verklaart hij.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen