Ondernemen

'Beste jonge ondernemers': Watermelon wil gas geven

Paul le Clercq • 17 juni 2016 16:49 @Paul_le_Clercq

'Beste jonge ondernemers': Watermelon wil gas geven
Alexander Wijninga (rechts) en Charl Haas van Watermelon

Alexander Wijninga en Charl Haas zijn verkozen tot de beste jonge ondernemers van Nederland. Hun Watermelon blijft in hoge mate afhankelijk van WhatsApp, maar mocht dat voor problemen zorgen, dan zegt mede-oprichter Wijninga daar wel wat op te weten.

Als je contact wilt met je klanten, hoe doe je dat dan? Veel bedrijven doen dat nog op een traditionele manier, zoals mail en via de telefoon. Maar dat kan ook prima via WhatsApp, zeggen ze bij Watermelon.

Dit startende bedrijf begon vorig jaar. Wijninga verwacht volgend jaar winstgevend te zijn, maar dat hangt er vanaf hoe snel het bedrijf groeit.

Bouwt op WhatsApp

Door de diensten te bouwen op WhatsApp heeft Watermelon een mooi platform, maar het levert ook een risico op. Zo kreeg het nog jonge bedrijf drie maanden geleden een brief van een advocaat van Whatsapp, of ze wilden stoppen. Maar daar hebben ze bij Watermelon nooit meer iets van gehoord. Er was nog een akkevietje, met Facebook (eigenaar van WhatsApp), waar Watermelon op een gegeven moment niet meer kon adverteren. Maar later bleek de blokkade plotseling opgeheven.

''Ik sluit niet uit dat we in de toekomt nog wat horen'', zegt Wijninga. Maar andere bedrijven hebben ook brieven gekregen van WhatsApp, al langer geleden, en zij hebben volgens Wijninga ook niets meer gehoord.

Honderden klanten

Wat de prijs van 'Beste jonge ondernemers' (van Sprout) nu direct oplevert? ''Het is eerder een bevestiging dat we jonge gasten zijn die gas willen geven en ambities hebben'', aldus een enthousiaste Wijninga. ''Het is een bevestiging dat we een ondernemers community zijn en dat we ergens mee bezig zijn dat heel groot kan worden, daar zijn we ons wel van bewust.''

Watermelon heeft nu enkele honderden klanten. Daarbij zijn er veel partijen die iets met het bedrijf willen doen. Bij MKB-bedrijven duurt een pilot twee tot drie weken, maar bij hele grote ondernemingen neemt dat meer tijd. Daardoor kan het een tijd duren voor ze besluiten al dan niet klant te worden. Van de MKB-bedrijven die een proef doen gaat meer dan de helft verder met Watermelon. Hoe dat met grote ondernemingen zit kan Wijninga nog niet zeggen.

Nog altijd is 80 procent van de klanten een MKB-bedrijf. Voor echt kleine bedrijven is het de vraag of ze iets moeten doen met Watermelon.

Open source vs. eigen oplossing

Watermelon werkt met een open source-oplossing, waarmee het eigen systeem is aangesloten op WhatsApp. Dat levert soms problemen op voor klanten. Zo kunnen ze door WhatsApp worden afgesloten.

Waarom dat gebeurt is voor Wijninga een raadsel, hij verwacht dat dat komt omdat Watermelon via een onofficiële weg gebruikmaakt van WhatsApp. Hij zegt wel een eigen toegang tot WhatsApp te kunnen bouwen, dat zou een maand of twee kosten.

Concurreert WhatsApp straks met Watermelon?

Volgens Wijninga kan het systeem van Watermelon ook geïntegreerd worden met bijvoorbeeld Messenger of zelfs met het Chinese WeChat. ''Dat is misschien niet interessant voor de Nederlandse markt, maar wel voor de internationale''.

Wijninga verwacht WhatsApp over een jaar of twee zelf op zakelijk gebied iets heeft ontwikkeld waardoor contact kan worden gelegd met zakelijke klanten. ''Daardoor kan ons marktaandeel wat verkleinen'', maar Wijninga denkt wel de klanten te kunnen behouden ''door mooie oplossingen die overal te integreren''.

Mogelijk dit jaar al winst

Hoeveel omzet Watermelon behaalt wil Wijninga niet zeggen. Hij wil wel kwijt dat het bedrijf nu nog niet met winst draait, maar dat dat in de loop van het jaar wel kan gebeuren. Dat hangt er ook van af hoe hard het bedrijf groeit. Bij hoge groei moet daar meer geld in worden gestoken en wordt het moment dat winst wordt gemaakt naar achteren geschoven.

Watermelon wil dit jaar bij investeerders nieuw geld aantrekken, daarbij denkt hij aan enkele tonnen.

'Wij leiden de tent'

De drie oprichters, waaronder Wijninga hebben nu nog meer dan de helft van de aandelen. Wijninga wil het belang ook boven de 50 procent houden. ''Wij leiden de tent en niemand anders''. Dat betekent wellicht dat het bedrijf minder had kan groeien als de oprichters boven de 50 procent willen blijven.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen