We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Ondernemen

'Beste jonge ondernemers' failliet na ruzie met WhatsApp

Daniël Verlaan • 28 juli 2016 11:09 @danielverlaan

'Beste jonge ondernemers' failliet na ruzie met WhatsApp
Het team van Watermelon met Alexander Wijninga in het midden Beeld © Watermelon

Een maand nadat Alexander Wijninga en Charl Haas werden verkozen tot de beste jonge ondernemers van Nederland, is hun bedrijf Watermelon failliet. "Het is diep triest, maar de beste keuze", zegt Wijninga tegen RTL Z.

Watermelon liet bedrijven via onder andere WhatsApp met klanten communiceren: een soort klantenservice 2.0. Maar in maart van dit jaar kreeg het bedrijf van Wijninga en zijn compagnons een brief van WhatsApp waarin ze werden gesommeerd te stoppen met hun werkzaamheden. De reden? Ze maakten gebruik van een onofficiële manier om via WhatsApp berichtjes te versturen.

Angstige aandeelhouders

"De aandeelhouders zijn angstig geworden door de brief", zegt Wijninga. "Dat, in combinatie met een te instabiel product om klanten te factureren, zorgt ervoor dat we hebben gekozen voor de beste optie: het aanvragen van een faillissement."

De verwachting is dat het faillissement van de startup vandaag wordt uitgesproken, een maand na het winnen van de prijs van 'Beste jonge ondernemers'. WhatsApp reageerde niet direct op een verzoek om commentaar. 

Geen doorstart

Wijninga, die met Watermelon honderden klanten en volgens Sprout 150.000 euro groeikapitaal had, wil geen doorstart maken, maar denkt wel na over een nieuwe startup die opnieuw klantenservice automatiseert: "Dat is echt een doel van mij, maar dat gebeurt dan niet onder de naam Watermelon. Er zijn nog enorm veel mogelijkheden om bedrijven gemakkelijker in contact te brengen met hun klanten."

Voor zijn volgende startup weet Wijninga wel één ding zeker: "De volgende keer gebruik ik alleen de officiële manier."

Gerelateerde artikelen