We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Ondernemen

Beef & Steak: met een paar kliks een stuk vlees uit Botswana op je bord

Maaike Homan • 20 maart 2017 12:35 @MaaikeUtrecht

Beef & Steak: met een paar kliks een stuk vlees uit Botswana op je bord
Het team Beef & Steak met rechts op de voorgrond Jan Faber. Beeld © Dennis Dongelmans

Ze werden voor gek verklaard toen ze bijna tien jaar geleden een online slagerij openden. Nu verkoopt Beef & Steak 110.000 kilo vlees per jaar en gaat het zeven shop-in-shops openen. "We hebben moeten knokken voor elke klant."

Het was 2008 toen vrienden Jan Faber en Matthijs van der Pijl een idee kregen. "Steeds meer mensen kochten toen online hun kleding. Matthijs komt uit een slagersfamilie en toen dachten we: waarom geen online slagerij openen?"

Een briljant idee volgens de vrienden, maar volgens de buitenwereld gedoemd te mislukken. "Branchegenoten zeiden ook, dat gaat nooit werken. Mensen willen vlees zien in een vitrine en het kopen via een fysieke toonbank", vertelt Faber. "Wij dachten dat het gewoon een kwestie van wennen zou zijn."

Perfectie

De twee vrienden kochten vlees in, lieten het bewerken en invriezen. Zoals ze dat nu nog steeds doen maar dan in grotere aantallen. In het begin was het knokken voor elke klant, zegt Faber. "We hebben toen veel workshops gegeven en zo klanten stuk voor stuk kunnen binnenhalen."

"In het begin was het vooral ontdekken. Welk vlees doet het goed? Wat werkt wel en niet? We zijn altijd uitgegaan van de smaak. Die moet perfect zijn."

Wroetvarkens

In het assortiment zit veel vlees van eigen bodem zoals het wroetvarken uit Overijssel, de gildehoen of bommelse blonde, een koe uit de Bommelerwaard. 

Maar er is ook vlees uit andere uithoeken van de wereld. Met de boston butt, een stuk vlees dat nog het meest lijkt op wat wij klapstuk noemen, kan polled pork gemaakt worden en in het assortiment staan ook de wagyu-burgers, black angus flank steak en picanha (staartstuk van de rund) uit Botswana. 

In tuincentrum Osdorp, dat een grote barbecue-afdeling heeft, kan vlees gekocht worden van Beef & Steak. (Foto: Beef & Steak)

Via beurzen, leveranciers, of reizen en vakanties zijn Faber en zijn compagnon tot hun assortiment gekomen. Hoe exotisch sommige producten ook zijn, favoriet bij de 50.000 klanten blijven de spare ribs, premium hamburgers en pulled pork.

Concurrentie

Was Beef & Steak (negen werknemers) een aantal jaar geleden nog de enige, of in ieder geval één van de weinige spelers op de markt, nu zijn er tientallen. "De concurrentie schiet als paddenstoelen uit de grond", zegt Faber daarover. "Zij zetten ons wel op scherp."

Concurrentie komt inmiddels ook van de supermarkten, zegt hij. "Die bieden nu online ook luxer vlees aan. Wij hebben nooit overwogen om samen met ze te werken. Wij blijven liever exclusief."

Wel zullen er dit jaar zeven shop-in-shops komen. Er is er nu één in een tankstation in Hoofddorp. De tweede komt in Tuincentrum Osdorp dat een grote collectie barbecues verkoopt en workshops geeft. "We merken ook dat je voor sommige klanten pas bestaat als je een fysieke winkel hebt."

Vleesliefhebbers

Het vlees bij Beef & Steak wordt een dag na de bestelling thuisbezorgd. In april start een proef met bezorging op dezelfde dag op de maandag en vrijdagen. Vlees wordt zowel in diepvrieswagens vervoerd als in speciale koelkboxen van PostNL, dat een groter aandeel wil in de voedselbezorgingsmarkt.

"In de bezorging willen wij een stap verder gaan. Meer service bieden zoals een telefoontje van de chauffeur als hij eraan komt of een belletje als er niet wordt opengedaan." 

Van discussies over duurzaam vlees, het milieu en consuminderen heeft hij geen last, zegt Faber. "Onze klanten zijn echte vleesliefhebbers. Die bestellen wel. Duurzaamheid streven wij wel na maar de smaak blijft toch het allerbelangrijkste." 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen