Ondernemen

Amsterdamse ticketverkoper harkt 4 miljoen binnen voor uitbreiding

Paul le Clercq • 08 maart 2016 20:29 @Paul_le_Clercq

Amsterdamse ticketverkoper harkt 4 miljoen binnen voor uitbreiding
Beeld © AFP

Via Tiqets kun je als je in een vreemde stad bent snel kaartjes voor een museum of voorstelling kopen en direct met je mobiele ticket naar binnen gaan. Het bedrijf wil verder uitbreiden van de huidige 7 naar 21 steden. Daarvoor heeft een consortium van investeerders 4 miljoen dollar in het bedrijf gestoken.

Als je in een stad bent weet je niet altijd precies wat er te doen is: welke musea en voorstellingen zijn er, is er nog plaats en hoe kom je aan kaartjes? Via Tiqets kun je dat allemaal regelen. Je hoeft dan niet 24 uur te wachten tot je je kaartje ook hebt en je hebt geen gedoe meer met papieren tickets, die je nog ergens moet zien te printen.
 
Via Tiqets koop je een kaartje voor, bijvoorbeeld, het Van Gogh Museum, dat je vrijwel meteen binnen hebt, op je telefoon.
 
Messi
Er zijn drie oprichters, maar de credits voor het idee gaan naar Christiaan Solcer, vertelt topman Luuc Elzinga van Tiqets. Solcer was in Barcelona en las in de krant dat Messi drie keer had gescoord. Hij had best naar een wedstrijd gewild, maar hij was vergeten dat hij dan ook nog naar Espanyol had kunnen gaan, de andere club uit Barcelona: het idee voor Tiqets was geboren.
 
Tiqets werd opgericht eind 2013. In eerste instantie richtte het nieuwe bedrijf zich op grote spelers, zoals reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen, die via Tiqets kaartjes kochten. Maar dat was niet helemaal wat de oprichters voor ogen stond. Een jaar nadat het bedrijf was opgericht ging het roer dan ook volledig om en werd in feite voor de tweede keer begonnen. Vanaf begin 2015 richt Tiqets zich op particulieren alsmede hotels en lokale touroperators. Het begon in Amsterdam en toen dat prima bleek te werken volgden al snel Barcelona, Rome en Parijs.
 
'Commissie is best goed'
Tiqets maakt met musea, attracties en theaters afspraken. Zij gaan graag in zee met Tiqets, omdat ze dan meer kaartjes kunnen afzetten, en omdat Tiqets helpt met het in goede banen leiden van alle bezoekers, die vaak ook nog eens niet in de rij hoeven te staan. Tiqets krijgt voor het boeken van een ticket een commissie. Tiqets richt zich op de 25 meest populaire musea en voorstellingen in een stad. Als je daarmee een overeenkomst hebt is het makkelijker om ook met kleiner spelers een contract te sluiten.
 
De commissie die Tiqets krijgt is ''best heel goed, we krijgen er vaak complimenten over'', zegt Elzinga, maar meer wil hij er niet over kwijt, om de concurrentie niet wijzer te maken.
 
Hotelgasten
Ook voor gasten van hotels en touroperators regelt Tiqets de kaartjes. Dat is voor de hotels service voor de eigen gasten. De provisie wordt gedeeld tussen het hotel en Tiqets.
 
De start-up zit nu in Amsterdam, Barcelona, Madrid, Rome, Wenen, Parijs en Londen. Daar komen op korte termijn New York en Praag bij en voor de zomer ook Stockholm, Oslo, Kopenhagen, Dublin, Berlijn, Boedapest, Venetië, Florence, Milaan, Lissabon, Istanbul en Dubai. Dit moet eerst goed staan, maar Elzinga weet al wat de volgende stap zal zijn: Tiqets moet in de 150 grootste steden van de wereld zitten, in de VS, Zuid-Amerika en Azië. ''Je hebt dan 90 procent van het volume''. 
 
Bij de start van een nieuwe stad worden de meeste kaartjes via het eigen platform verkocht, maar al snel zullen ook vele tickets voor onder meer hotels worden verkocht. Er is geen precieze doelstelling, maar de verdeling zal uiteindelijk zo’n 50/50 zijn, zegt Elzinga.   
 
Geld nodig voor expansie
De oprichters staken destijds geld in Tiqets, vorig jaar kwam daar eerst zes en later nog eens zo’n acht ton bij van investeerders. De 4 miljoen dollar die er nu in wordt gestoken (onder meer door Investion en Capitalmills) is nodig voor het opstarten van activiteiten in nieuwe steden. Zo is er in elke stad waar Tiqets kaartjes verkoopt een citymanager. Verder zijn er nieuwe medewerkers nodig voor onder meer de technologie en marketing.
 
Over de omzet wil Elzinga niets kwijt, wel dat vorig jaar de omzet met 3500 procent steeg. Zo’n groeipercentage doet vermoeden dat de basis heel laag was. Elzinga wil wel kwijt dat de groei dit jaar niet weer 3500 procent zal zijn, maar wel een paar honderd procent en ''een paar is niet twee''. Met een verdrievoudiging van het aantal steden heb je natuurlijk al snel een groei van een paar honderd procent.
 
Nog geen winst
De missie is cultuur toegankelijker maken, zegt Elzinga. Ondertussen zal er ongetwijfeld ook winst gemaakt moeten worden. In sommige steden draait Tiqets al met winst, wil Elzinga wel kwijt, ''maar als je uitbreidt naar nieuwe steden heb je ook opstartkosten''. ''Over 2016 zal Tiqets daarom nog geen winst maken en als het bedrijf volgend nog eens versneld uitbreidt dan ook in 2017 nog niet''.
 
Nu werken er bij Tiqets in totaal zo’n 35 mensen, aan het eind van het jaar zal dat gegroeid zijn tot circa 60. Als er volgend jaar 100 steden bijkomen dan zal de groei in aantal medewerkers niet proportioneel zijn, maar in elke stad is wel een citymanager nodig.
 
Moet je daar nou heel veel verstand van de reisbranche voor hebben om topman te zijn van een bedrijf als Tiqets? Nou, Elzinga heeft niet veel ervaring in de branche, maar wel in ondernemerschap. Hij richtte hiervoor Actavant op, dat is een bedrijf dat andere bedrijven helpt met het binnenhalen van nieuwe klanten. Daarna was hij niet meer betrokken bij de dagelijkse leiding en begon hij met investeren in andere bedrijven. Maar hij wil zelf ondernemen, daar is hij nu dan ook mee bezig.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen