Ondernemen

Vakkenvuller bouwt personeels-app: ‘Intranet is ouderwets’

Suzanne Blotenburg • 22 januari 2018 16:45 @suusnl

Vakkenvuller bouwt personeels-app: ‘Intranet is ouderwets’
Oprichters Ruben Wieman (rechts) en Guido Schmitz Beeld © Flex-Appeal

Bij veel retailbedrijven hangt het werkrooster nog aan de muur en worden medewerkers geïnformeerd via intranet. "Hopeloos ouderwets", dacht vakkenvuller Ruben Wieman (22) vier jaar geleden. "Jongeren voelen zich nul betrokken bij het bedrijf." Zijn nieuwe app moet dat veranderen.

De destijds 17-jarige havo-scholier had geen idee waar hij in 2014 moest beginnen. Maar met werkervaring als vakkenvuller bij Jumbo en als koerier voor New York Pizza had Wieman genoeg bagage om te claimen dat het anders moest.

"Je wordt drie weken van tevoren ingeroosterd, maar geen enkele scholier weet wat hij of zij over drie weken doet", zegt Wieman. "Misschien heb je een toets of een feestje? Om een dienst te ruilen moet je dan iedereen gaan bellen of appen."

Welkomstvideo

Via de app van Flex-Appeal kun je roosters bekijken en ruilverzoeken sturen. Organisaties kunnen berichten delen en er is een speciaal pakket voor nieuwe medewerkers. "Inclusief welkomstvideo", aldus Wieman. Dat kost bedrijven zo'n 2 euro per medewerker per maand.


De app van Flex-Appeal. (beeld: Flex-Appeal)

Volgens de jonge ondernemer communiceren veel bedrijven nog met "tools van de vorige generatie". Terwijl de nieuwe generatie 'millennials' is vastgeroest aan mobieltjes, Facebook en Snapchat. Flex-Appeal wil de twee partijen dichter tot elkaar brengen.

Krapper

Daar is juist nu meer aandacht voor, omdat een krapper wordende arbeidsmarkt ervoor zorgt dat jong personeel voor onder meer horecabedrijven moeilijker te vinden is. "Een goede band met je personeel is belangrijk voor het vinden en behouden van mensen."

Wieman begon met zijn bedrijf op eigen houtje, door te googlen naar 'startup' en 'hoe bouw je een app'. "Ik wist helemaal niks. Ik stapte in een zwart heelal", vertelt hij. Inmiddels telt het bedrijf echter acht medewerkers. Albert Heijn, New York Pizza, en Gamma zijn al klant.

Bouwmarkt

De bouwmarkt was de eerste klant voor Flex-Appeal. Wieman deed eerder marktonderzoek voor de Delftse afdeling van Gamma, en daardoor kende hij mensen bij het bedrijf. "De deal was dat ik de app binnen een half jaar zou afmaken, in ruil voor financiering." En zo geschiedde.

De startup telt nu twintig klanten en zo'n 10.000 gebruikers. Afgelopen week haalde Flex-Appeal 600.000 euro op bij een aantal private investeerders, om verder uit te kunnen breiden. 

Piepjong

Groeien ging niet zonder pijn, volgens de ondernemer kostte het bijvoorbeeld veel tijd om bedrijven te overtuigen van zijn innovatie. "Je bent piepjong en eigenaar van een startup, dat betekent risico voor potentiële klanten", zegt Wieman. "Salesgesprekken duren soms wel een jaar, omdat vervolggesprekken worden uitgesteld. Ik kom ook mensen tegen die roepen: waarom doe je dit? Je moet eerst studeren."

Geen haar op zijn hoofd die echter aan de collegezaal denkt. "Ik klink nu als een enorme millennial, maar ik wil blijven ondernemen en de wereld een beetje beter maken. Ik lees boeken en blogs, dus in de praktijk leer ik net zo veel. Ik ben bovendien nog lang niet klaar met mijn bedrijf."

Bron • RTL Z / Suzanne Blotenburg

Gerelateerde artikelen