Ondernemen

Schoenenzaak met automaat past logo aan na boze brief van Febo

Katja Keuchenius • 03 november 2017 16:17 @katjakeuchenius

Schoenenzaak met automaat past logo aan na boze brief van Febo
Beeld © ANP

De nieuwe winkel van de Arnhemse schoenenzaak Van Dael wilde ludiek openen: met een snackautomaat vol schoenen van Floris van Bommel. Snackbar Febo vond dat onder de naam Flobo alleen niet zo'n goed idee.

Zowel de vorm van de automatiek als de naam waren duidelijk gebaseerd op snackbar Febo, vernoemd naar de eerste vestiging van de keten in de Ferdinand Bolstraat. Schoenenzaak Van Dael noemde de automaat met schoenen van Floris van Bommel daarom 'Flobo'.

"Het was een knipoog", zegt bedenker Edwin van Dael. Hij is de vijfde generatie aan het roer bij de familiezaak in Arnhem, die al sinds 1875 schoenen verkoopt.

De schoenautomaat zonder logo (Foto:Van Dael)

Na de opening van een nieuwe winkel met schoenenautomaat kreeg Van Dael een boze brief van een merkenrechtbedrijf. Van Dael had de naam Flobo in precies hetzelfde lettertype en kleur als dat van Febo's logo boven de automaat gehangen. 

Febo-schoenen

Het is niet de bedoeling dat het logo van Febo op die manier wordt gekopieerd, meldde het merkenbureau. De snackbar is bovendien zelf ook bezig met kleding, schoenen en tassen, stond er daarnaast nog in de brief. 

Of de snackbar zijn logo daarom extra wil beschermen, weet Van Dael niet. Hij is verder niet op de zaak ingegaan en heeft het logo meteen verwijderd. "We willen absoluut geen gedonder." 

De vetste schoenen

De drie broers van schoenenfabriek Van Bommel komen morgen langs op de nieuw geopende zaak. "Dan kun je van dat logo niets meer zien." De schoenenautomaat blijft wel staan, inclusief de leus 'de vetste shoes' en een frituurbak als entourage, met een schoen erin. 

De Van Bommels vonden het overigens een hilarisch idee, zegt Van Dael. "Het is een manier om mensen te trekken naar fysieke winkels, die het toch moeilijk hebben." Elke dag komen er mensen speciaal naar de automaat kijken. De media-aandacht is nu ook leuk, maar die hadden ze van te voren niet ingecalculeerd, zegt Van Dael.

Febo introduceerde onlangs een eigen kledinglijn. (Foto: ANP)

Bron • RTL Z / Katja Keuchenius

Gerelateerde artikelen