We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Ondernemen

Oosterburen pompen 4 miljoen in snellaadstations van Fastned

Gert-Jan Verstegen • 13 september 2017 10:09 @GJVerstegen

Oosterburen pompen 4 miljoen in snellaadstations van Fastned
Beeld © Fastned

De exploitant van snellaadstations Fastned heeft een subsidie van 4,1 miljoen euro gekregen van Duitsland. Het Nederlandse bedrijf gaat in Duitsland 25 van deze stations bouwen, waar elektrische auto’s snel opgeladen kunnen worden.

Langs de Nederlandse snelwegen heeft Fastned al 63 van zo’n snellaadstations liggen. De ambitie is om een Europees netwerk op te bouwen, waar elektrische auto’s binnen twintig minuten kunnen opladen.

Op deze manier moet het voor elektrische rijders bijna net zo gemakkelijk worden om grote afstanden in Europa af te leggen, als voor benzine- of dieselrijders.

Kip-ei-verhaal

Duitsland wil graag meer elektrische auto’s op de weg krijgen, maar merkt dat door het ontbreken van fatsoenlijke oplaadmogelijkheden langs snelwegen mensen huiverig zijn om een elektrische auto te kopen.

Om dit kip-ei-verhaal te doorbreken, hebben de Duitsers in totaal 300 miljoen euro aan subsidie klaarliggen voor het optuigen van een snelle oplaadinfrastructuur.

Begin volgend jaar moet het eerste Fastnedstation in Duitsland openen. Het bedrijf werkt ook actief aan de uitrol van het laadnetwerk in België en het Verenigd Koninkrijk. Bij onze zuiderburen wordt, net als in Nederland, samengewerkt met Van der Valk.

300.000 euro per station

Eén snellaadstation kost ongeveer drie ton, legt een woordvoerder van Fastned uit. Het bedrijf moet naast de subsidie ruim de helft zelf inbrengen. Om de snelle expansie te kunnen financieren haalde Fastned de afgelopen maanden meerdere miljoenen op met de uitgifte van obligaties.

De eerste Nederlandse laadstation spelen inmiddels break-even. Daar zijn ongeveer vijftien auto's per dag voor nodig. "Maar we zien een sterke groei, ongeveer tien procent van maand op maand", aldus het bedrijf.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen

Gerelateerde artikelen