Ondernemen

Ondernemers reanimeren retromerken: 'Hang naar nostalgie blijft'

Harm Teunis • 02 november 2017 19:39 @harmteunis

Ondernemers reanimeren retromerken: 'Hang naar nostalgie blijft'
Een keuken in de jaren 70. Beeld © Getty

Het is het zoveelste nostalgische merk waar nieuw leven in wordt geblazen: het oerhollandse zeepmerk Driehoek. De afgelopen jaren gebeurde hetzelfde met verloren merken zoals Exota, Tjolk, Ranja en Binbits. Logisch, zegt merkendeskundige Bas Kist. "Als je opgroeit met een product heeft dat enorme waarde voor je."

Een ondernemer uit Haarlem kocht het merk Driehoek Zeep van Unilever en wil het merk weer groot maken. Volgens Kist sluit het aan bij een blijvende hang naar nostalgie van de consument. "Mensen zijn echt gehecht aan producten waar ze al een goed gevoel bij hebben", zegt hij.

Kist moet direct denken aan de herintroductie van kauwgommerk Benbits of die van frisdrankmerk Exota. Die naam keerde drie jaar geleden terug, nadat het in de jaren '70 ten onder ging. "Het tv-programma De Ombudsman bracht Exota om zeep door te zeggen dat de flessen ontploften. Maar die drank hoort bij mijn jeugd", zegt Kist.

Slim dus van de ondernemers die het merk uit de vergetelheid haalden, want er is een grote groep die het merk nog kent. Kist: "Het is ook een naam waar potentie in zit. Die knalt er al uit. Het drankje had een kroonkurk en het glazuur sprong je van de tanden."

De ondernemers die er heil in zagen kregen gelijk. Een van de dranken van Exota werd vorig jaar bekroond als beste product van het jaar. 

Spullen uit je jeugd

Consumenten grijpen volgens Kist graag terug op spullen die ze kennen uit hun jeugd. En dat heeft ook spelcomputerfabrikant Nintendo goed begrepen, zegt hij. Het bracht vorig jaar een kleine uitvoering uit van de NES: de console die eind jaren 80 voor veel jongeren de eerste aanraking met een spelcomputer betekende.

Alle 2,3 miljoen exemplaren waren vorig jaar binnen een mum van tijd uitverkocht. Dit jaar deden ze dat trucje nog eens over met een mini-variant van de Super Nintendo uit de jaren 90.

Kist: "Dat heeft Nintendo echt slim gedaan. Ze begrijpen dat je mooie herinneringen hebt gemaakt toen je als klein kind speelde op die eerste Nintendo. Dat geldt ook voor producten zoals lp's en platenspelers. En je ziet het ook terug bij auto's en zelfs bij telefoons. Vorig jaar werd de Nokia 3310 nog in een nieuw jasje gestoken."

Tegelijkertijd vinden consumenten het soms ook doodzonde als een naam verdwijnt. "Dat gebeurde ook bij de Postbank. Toen die naam verdween was de wereld even te klein, leek het wel." 

Merkenregisters

Maar voor ondernemers is er nog een reden om terug te grijpen naar ouderwetse producten of min of meer vergeten namen. Het kan een uitkomst zijn om niet te hoeven vissen in de merkenregisters. Kist: "Alleen het controleren of een naam al bestaat, is beste heisa. Je krijgt steeds meer registraties die Europa-dekkend zijn. Als een naam in Finland al bestaat, heb je soms al een probleem."

Het kan voor de slimme ondernemer ook een manier zijn om met een vliegende start te beginnen, zegt Kist. "Je springt op een rijdende trein. Het is alleen de vraag hoe hard die rijdt. Er bestaat natuurlijk altijd het gevaar dat je een oudelullenmerk koopt."

Nieuwe verpakking

Of dat bij Driehoek ook het geval is, weet de merkendeskundige niet. "Je moet het merk goed onderhouden. Het hangt af van de reclame en hoe je aan het merk bouwt. De naam is wat ouderwets. Maar met een nieuwe verpakking kun je het zo opfrissen."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen