Ondernemen

Nieuw airmiles-systeem KLM vooral goed voor trouwe klanten

Maarten Veeger • 09 november 2017 14:29 @breakingsweep

Nieuw airmiles-systeem KLM vooral goed voor trouwe klanten
Alexandre de Juniac, voormalig Air France-KLM ceo, demonstreert een business class stoel. Beeld © Getty Images

Air France-KLM introduceert een vernieuwd spaarsysteem voor reizigers die vaak vliegen. Wie al veel vluchten heeft gemaakt krijgt meer punten dan nieuwe of incidentele klanten. Hoe meer punten je al hebt, hoe meer je erbij krijgt. "Hoe voorkom je afgunst?", vraagt een loyaliteits-expert zich af.

In het nieuwe Flying Blue-programma krijg je geen mijlen meer voor het aantal vliegmijlen dat je vliegt. Het aantal 'miles' dat je krijgt wordt afhankelijk van het aantal euro’s dat je uitgeeft. Daar komt bij dat veelvliegers die bijvoorbeeld de Silver of Goldcard van het loyalty-programma van KLM hebben, meer punten per euro krijgen dan 'gewone' passagiers.

Het aantal mijlen dat de reiziger spaart, hangt af van de opgebouwde status. Ivory-leden krijgen vier miles per bestede euro, Silver-leden zes miles per euro, Gold-leden 7 miles per euro en  Platinum-leden 8 miles per euro.

De klanten die al veel spaarmijlen hebben, verdienen zo veel harder dan klanten die een minder rijk vliegverleden hebben.

Klantenbinding

Professor Tammo Bijmolt, loyaliteits-expert bij de Rijksuniversiteit Groningen erkent dat nieuwe klanten of klanten die minder vaak vliegen op deze manier worden achtergesteld door KLM. "Maar ze worden ook extra gestimuleerd om te klimmen op de ladder", zegt hij. 

Het zal volgens hem echt voor klantenbinding zorgen. "Klanten die hoog in de pyramide zitten, worden gestimuleerd om daar te blijven en te kunnen blijven genieten van extra service, meer punten en zo verder."

Extra bagage levert mijlen op

Er zijn voor economy reizigers ook extra mijlen te verdienen met de aanschaf van extra bagage, een maaltijd of beenruimte.

Volgens Bijmolt zitten er wel forse nadelen aan een groot loyalty-programma. "Je beste klanten worden misschien veeleisender en daardoor juist minder tevreden", zegt hij. "Hoe voorkomt je afgunst? Hoe openbaar moet je zijn in het discrimineren van klanten?"  

Winstmachine

Air France en KLM verdienen 55 procent van hun omzet met passagiers die veel vliegen zoals zakelijke klanten en leden van het Flying Blue programma, meldt Reuters.  Ceo Jean-Marc Janaillac liet weten dat de omzet uit het loyalty-programma 10 tot 15 procent hoger moet komen te liggen. Voor de vliegmaatschappij is het een goede melkkoe. 

KLM heeft 15 miljoen euro uitgegeven aan IT om het nieuwe programma geïmplementeerd te krijgen. Ook British Airways en Delta hebben loyalty-programma’s waarbij passagiers met dure tickets meer punten verzamelen dan passagiers met goedkope tickets.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen