Ondernemen

Nederlandse opblaasstoel voor kinderen haalt Kickstarter-doel in 1,5 dag

24 april 2018 13:59

Nederlandse opblaasstoel voor kinderen haalt Kickstarter-doel in 1,5 dag

Het is ze weer gelukt. De jongens achter Trono hebben een project op Kickstarter gezet, dat in rap tempo voldoende geld heeft opgehaald om de productie te starten. Het gaat om een kinderversie van de opblaasstoel die Trono eerder op de markt bracht.

In slechts anderhalve dag heeft het project het gestelde doel van 13.500 euro ruim gehaald

Inmiddels is de opblaasstoel voor volwassenen een behoorlijk groot succes. Vorig jaar verkocht het bedrijf 50.000 stuks, dit jaar tot nu toe al 30.000 stoelen. In een jaar tijd groeide het team van vijf naar dertien mensen.

Veel geld naar sociale media

Het succes van het bedrijf zit in sociale media. Zo'n 80 procent van het marketingbudget ging vorig jaar op aan socialmediacampagnes. Daarnaast maken ze producten die ze zelf vooral 'heel vet vinden'.

Dat het kickstarterproject van de nieuwe stoel behoorlijk hard gaat, komt vooral door de mensen die eerder de volwassen stoel kochten. "De meeste mensen die de stoel hebben, hebben een gezin. Kinderen halen onwijs veel lol uit die stoel, maar hij is eigenlijk net iets te groot," vertelt oprichter Maarten Roodenburg. Het werd dus tijd voor een kleine versie.

Waarom nog Kickstarter?

Na een mailtje naar de klanten die eerder een stoel kochten, stroomden de eerste kopers van de kinderstoel binnen. Maar kan een bedrijf dat al behoorlijk lekker loopt inmiddels niet zonder Kickstarter?

"Kickstarter is een goede manier om de markt te testen. Je kunt gelijk zien of het aanslaat en welke patroontjes populair zijn. En je beperkt het risico. Als je een product op een normale manier op de markt gooit, moet je een hoop voorfinancieren. Het risico is dat je ermee blijft zitten omdat de markt er niet op zit te wachten," zegt Roodenburg.

Provocatief reclamefilmpje

Veel stoelen worden overigens niet in Nederland verkocht. De meeste kopers bevinden zich in Duitsland en de Verenigde Staten. Slechts 20 procent van de orders komt uit Nederland.

De kickstartercampagne gaat gepaard met een bijzonder filmpje, dat niet per se is wat je van een reclame over een kinderproduct verwacht. De jongen in het filmpje bevindt zich in een luxe villa op een tropische plek, waar hij na enige tijd gezelschap krijgt van twee dames. 

De video is bewust provocerend, zegt Roodenburg. Op zo'n manier wordt het product ook besproken op sociale media. "Dat is zeker een van de redenen om zo'n filmpje te maken. Je ziet meestal van die saaie filmpjes over een product, de stof. Wij wilden iets maken met een knipoog. En dan zoek je een grens op." 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen