Ondernemen

Hollywood dol op Nederlandse sieradenontwerper Sophie Kahn

Frederique Dormaar • 01 november 2017 13:16 @dormaar

Hollywood dol op Nederlandse sieradenontwerper Sophie Kahn
Sophie Kahn (links) met zakenpartner Bouchra Ezzahraoui Beeld © Sophie kahn

De jonge Nederlandse ondernemer Sophie Kahn leeft de Amerikaanse droom in New York City. Ze groeide grotendeels op in Laren en Amsterdam. Nu dragen Hollywood-sterren als Charlize Theron en Jessica Alba haar zelfontworpen gouden sieraden.

Kahn (32) heeft altijd van mode gehouden. Ook van sieraden, maar ze miste iets. "Sieraden van echt goud zijn vaak oubollig. Niet modern en cool."

Ook viel het Kahn op dat juwelen van echt goud erg duur zijn of van slechte kwaliteit. "Dat komt door te veel tussenpersonen. Die moeten er allemaal aan verdienen".

 

We're in love with @heidiklum in our Long Bar Necklace. Get it at auratenewyork.com #auratenewyork #realgold #realgiving

Een bericht gedeeld door AUrate New York (@auratenewyork) op

Studievriendinnen

Dat kan beter en minder duur, dacht Kahn, die op haar 23ste na het gymnasium in Hilversum en een studie aan de Universiteit van Amsterdam naar de Verenigde Staten vertrok.

Tijdens haar studie Finance aan de Princeton University leerde Kahn haar latere zakenpartner Bouchra Ezzahraoui kennen.

Eind 2014 begonnen de studievriendinnen in New York hun eigen juwelenlijn AUrate. Dat deden ze in de avonduren en in het weekend naast hun vaste banen.

Ezzahraoui werkte bij Goldman Sachs en Kahn bij Marc Jacobs. De naam AUrate is een samenvoegsel van Au - het scheikundige symbool voor goud - en Orate, dat verhalen vertellen betekent.

Cartier en Tiffany & Co

Pijlsnel groeide AUrate uit tot een serieus merk. Nu, drie jaar later, werken er vijftien mensen en zijn Kahn en haar zakenpartner fulltime bezig met hun bedrijf.

Maar de ambities zijn veel groter: "Over vijf a tien jaar willen we tussen Cartier, Tiffany & Co en Bulgari staan".

Afgelopen zomer haalde AUrate 2,6 miljoen dollar aan groeikapitaal op bij verschillende investeerders.

"De meeste startups halen eerst geld op en gaan dan hun idee uitwerken. Wij wilden eerst ons idee uitwerken en daarna pas geld ophalen", zegt ze. Met een deel het geld willen Kahn en Ezzahraou nieuw talent aannemen, vooral op gebied van digitale marketing.

Van Doutzen Kroes tot Heidi Klum

Al gaat die marketing deels vanzelf. De juwelen zijn namelijk populair onder internationale beroemdheden. Van Doutzen Kroes tot Heidi Klum en van Megan Fox tot Kendal Jenner, ze zijn allemaal al met een exemplaar gezien.

"Dat ging organisch. Stylisten van celebrities bellen ons uit zichzelf op en vragen of ze onze sieraden mogen gebruiken".

Kahn ontwerpt alles zelf. "Dat kost helemaal niet zoveel tijd". Soms gaat ze naar haar ouders in Nederland die buiten wonen om een hele collectie te ontwerpen.

Het feit dat ze Nederlandse is, ziet ze als ondernemer als een voordeel. "De Nederlandse cultuur is heel direct, open en eerlijk. En Nederlanders zijn heel efficiënt".

Elektrische spin

Voorlopig is AUrate nog geen vetpot. ze kunnen er net van leven, maar Kahn klaagt niet. "Het is alsof je bent gebeten door een elektrische spin. Ik ben helemaal gegrepen en wil nooit meer iets anders."

Bron • RTL Z / Frederique Dormaar

Gerelateerde artikelen