Ondernemen

Het startupimperium van Adriaan Mol (33): 'Cowboytijd is voorbij'

Suzanne Blotenburg • 25 januari 2018 17:04 @suusnl

Het startupimperium van Adriaan Mol (33): 'Cowboytijd is voorbij'
Beeld © Adriaan Mol

Hij is nog relatief jong, maar al een begrip in de Nederlandse startupscene. Serieondernemer Adriaan Mol (33) haalde miljoenen op voor zijn startups Mollie en Messagebird. Inmiddels deelt hij zijn (financiële) succes door te investeren in nieuwe Nederlandse bedrijven.

Deze week investeerde Mol, samen met twee andere business angels, 750.000 euro in mode-outlet Otrium. Het is de vijfde investering die hij doet via zijn investeringsbedrijf Stash. "Ik doe dat nu een jaar of zes, alleen", zegt hij.

Waar hij zijn geld in steekt? "Er zit geen rode draad in, ik moet het tegenkomen en echt verliefd worden op een bedrijf." Dat gebeurde de afgelopen jaren onder meer bij beursapp Bux, recruitmentbedrijf Homerun en sneakermerk ETQ.

De keuzes die Mol maakt in investeren noemt hij 'heel divers'. "Het gaat van mode tot designsoftware. Homerun is daarbij een voorbeeld van een bedrijf met een geweldig team. Daar leer ik ook van. En die lessen pas ik weer toe in mijn eigen bedrijven." 

51 miljoen

Mol begon zelf op zijn vijftiende met ondernemen. "Het eerste waar ik echt geld mee verdiende was een zelfgemaakte versie van het spelletje Snake voor de Mac-computer. Het was gratis, maar spelers konden doneren, zodat ik een pizza kon bestellen ofzo. Die heb ik toen heel veel gegeten", grapt hij.

Inmiddels is de ondernemer zeker vijf bedrijven verder. Al in 2001 begon hij een website met nieuws over Apple, One More Thing. Gevolgd door de online betaaldiensten Mollie en Zaypay - de laatste werd een aantal jaar later verkocht. En sms-bedrijf Messagebird, dat vorig jaar een kapitaalinjectie kreeg van 51 miljoen dollar.

Geen lichte staat van dienst voor iemand die geen vervolgopleiding heeft gedaan. "Het is een cliché, maar Steve Jobs is een groot voorbeeld voor mij. Ik keek als kind al naar filmpjes van hem. Als ik een ouderwetse sector zie, dan wil ik er ook tegenaan schoppen."

'Cowboytijd is voorbij'

Dat doet de ondernemer op dit moment vooral met Mollie. Dat bedrijf faciliteert betalingsverkeer voor webwinkels, onder meer via iDEAL en creditcard. "We hebben sinds kort een bankvergunning. We willen dit jaar gaan concurreren met de reguliere banken." 

Een onderdeel van Mollie, de sms-dienstentak, verkocht hij een aantal jaar geleden aan zijn andere bedrijf Messagebird, dat nu vooral wordt gerund door zakenpartner Robert Vis. "Die splitsing heeft ons geen windeieren gelegd, want beide bedrijven groeien hard", zegt Mol.

Hij noemt Messagebird en Mollie 'volwassen'. "Een scoop: in 2016 is Mollie in omzet verdubbeld, net als de twee jaar ervoor. We hebben negentig man in dienst. De cowboytijd is echt voorbij. Dit is een serieus bedrijf", zegt hij zonder de exacte cijfers te delen.

Teruggeven

Genoeg geld over dus om terug te geven aan nieuwe veelbelovende startups? "Met mijn kennis kan ik andere bedrijven helpen, dat is evident, maar ik wil niet teveel investeerdertje spelen. Ik wil focussen op Mollie en rendement maken op mijn vermogen."

Mol heeft het naar eigen zeggen altijd op eigen houtje gedaan. "Dan hou je een eigen geluid". Desondanks investeert hij zo'n 250.000 tot 1 miljoen euro per keer en hoopt hij ook dit jaar een aantal deals te sluiten. "Het is niet aan de orde hoor, maar ik wil graag investeren in Ticketswap. Leuke gasten met een mooi product."

Honger

Mols honger om zelf dingen te maken is ook nog niet gestild, dat werd hem als zoon van twee kunstenaars al vroeg geleerd. "Ik ben een maker, maar ik doe het anders dan mijn ouders. Commerciëler. In ons gezin hadden wij niet altijd een goed inkomen. Een prijskaartje voor kunst is lastig. Ik wil laten zien dat het ook anders kan."

Met Mollie kan hij die visie goed uitleven. "We willen met Mollie groeien in heel Europa en zijn bezig met nieuwe financiële producten."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen