Ondernemen

Een hit op Kickstarter, en dan? 'Ik ging opeens aan alles twijfelen'

Maaike Homan • 10 augustus 2018 06:06 @MaaikeUtrecht

Een hit op Kickstarter, en dan? 'Ik ging opeens aan alles twijfelen'
Zo is 'ie geel en zo is 'ie oranje. Beeld © Sea'sons

Zijn zwembroeken die van kleur veranderen zodra ze in aanraking komen met water werden in februari enthousiast onthaald op Kickstarter. Daarna begon het werk pas echt voor student en ondernemer Tom van Dieren (20): produceren en leveren. En dat ging niet helemaal zoals verwacht.

"Ik ben mijzelf enorm tegengekomen en heb zo veel geleerd", vertelt hij. De belofte waarmee hij op Kickstarter bijna het dubbele ophaalde van het doel van 15.000 euro, was dat de eerste 600 zwembroeken in juli geleverd zouden worden. Maar dat wordt nu ergens deze maand.

Het productieproces ging met wat hobbels gepaard. Zo raakte een pakket met samples van stoffen kwijt en dat werd nooit meer gevonden. "De stof wordt in Portugal gemaakt. Dan moet je dus blind ergens 'ja' tegen gaan zeggen, want je kunt niet zomaar even daar heen."

Zie ook: Voor wie niet kan kiezen: student bedenkt zwembroek die verkleurt

Een lastige beslissing voor hem want de onderkleur van de stof was voor het eerst veranderd van wit naar lichtgeel. ​"Als deze stof te donker geel zou zijn geweest, zou dit ten koste kunnen gaan van de kleurverandering."

Te veel stof ingekocht

In Nederland wordt de stof zo bewerkt dat het verkleurt, vervolgens werden de zwembroeken weer in Portugal in elkaar gezet om daarna weer naar Nederland te gaan waarvanuit ze verstuurd gaan worden. "In het hele proces zit te veel verspilling", zegt hij nu. "Dat kan efficiënter en goedkoper. De transportkosten zijn nu te hoog, net als de kostprijs."

Leveren aan retailers kan daarom nog niet. Die vragen hoge marges zegt hij en bij elkaar wordt de prijs voor de consument dan veel te hoog. Nu kost een zwembroek 60 euro. 

Hij kocht de stof daarnaast ook te ruim in. "Wel tien tot twintig procent, maar je wilt gewoon niet met te weinig komen te zitten", vertelt Van Dieren. Hij wil nu wel kijken of hij zijn zwembroeken ergens anders goedkoper kan laten produceren. "Het zijn vooral manuren waar je nu voor betaalt."

Risico's en vertrouwen

Turkije is in dat opzicht goedkoper dan Portugal. "Maar deze producent is wel heel goed. Het voelde veilig en relatief dichtbij. Het is een familie die dat bedrijf runt en de relatie met hen is goed."

Van Dieren zegt zichzelf wel tegengekomen te zijn. "Ik moest in één keer echt iets gaan maken. Het werd allemaal echt, er was geld mee gemoeid, een risico en natuurlijk klanten die je tevreden wilt stellen. Ik ging hierdoor aan alles twijfelen."


De zwembroek reageert op warmte en kou. (Beeld: Sea'sons)

De jonge ondernemer zegt dat hij echt heeft moeten leren loslaten. "Ik moest vertrouwen leren krijgen en risico's durven nemen, zoals beslissen over een stof zonder dat je deze gezien hebt." Het lastigste: "Klanten teleurstellen en laten weten dat hun levering vertraging opliep."

'Leerzaam maar wennen'

Hij kan wel sparren met andere ondernemers waaronder Marco Aarnink. Deze ondernemer, die op zijn 28e zijn bedrijf waar Drukwerkdeal.nl deel van uitmaakte verkocht voor 24 miljoen euro, staat hem waar nodig bij. 

Toch haalt hij ook veel plezier uit het ondernemen. "Het is zo leerzaam, maar wel wennen. Toch is het geweldig om 's ochtends wakker te worden en te zien dat iemand in Zuid-Korea jouw zwembroek wil hebben." 

Van Dieren heeft volop plannen. Hij is bezig met nieuwe kleuren voor zijn zwembroeken en met T-shirts, waarop 'een verandering te zien zal zijn'. Wat dat precies zal zijn, wil hij niet vertellen. Zodra hij zijn productieproces op orde heeft, wil hij retailers benaderen voor de verkoop. Maar nu eerst de eerste zwembroeken afleveren.  

Bron • RTL Z / Maaike Homan

Gerelateerde artikelen