Ondernemen

De paarse krokodil is terug op tv: een fenomeen en een melkkoe

Matthias Pauw • 16 april 2018 06:15 @mattpauw

De paarse krokodil is terug op tv: een fenomeen en een melkkoe
De paarse krokodil groeide uit tot symbool voor bureaucratische rompslomp. Beeld © ANP

De paarse krokodil, die uitgroeide tot het symbool voor bureaucratische rompslomp, komt na veertien jaar terug op tv. Bedenker en reclameman Antoine Houtsma heeft nog altijd baat bij die vondst uit 2004.

Vanaf vandaag is de paarse krokodil na veertien jaar weer te zien in een nieuwe reclame van verzekeraar Ohra, maar bij veel mensen staat het tafereel nog in het geheugen gegrift. "Ja, hij staat dáár."

Een fenomeen

Een dergelijke klapper maken, legt een reclamemaker geen windeieren. "Het werd groter dan een reclame, het werd een fenomeen", zegt bedenker Antoine Houtsma. "Er zijn niet heel veel reclamemakers die zoiets op hun naam hebben staan."

Zo'n reclame is dan ook niet zomaar gemaakt. Tot over de kleinste details is nagedacht, legt Houtsma uit. Ohra wilde een reclame waaruit naar voren zou komen dat de verzekeraar niet zo bureaucratisch te werk gaat als anderen.

Details

Dus verzonnen Houtsma en zijn medebedenker Bart Oostindie een setting waarin een jong meisje met haar moeder haar opblaaskrokodil op komt halen, maar daarvoor in een absurde papierwinkel terecht komt.

"Een klein kind, dat komt extra hard binnen", verklaart Houtsma. De kleur van de krokodil moest paars zijn, want paarse krokodillen waren er (toen) niet zodat het 'extra schrijnend' was dat het meisje haar krokodil niet gewoon kreeg.

En er was nog een reden om voor paars te kiezen: in die tijd deed dat nog denken aan het paarse kabinet, herinnert Houtsma zich. Blijkbaar pasten de puzzelstukjes in elkaar, want de campagne werd een doorslaand succes.


Antoine Houtsma, de bedenker van de paarse krokodil. (Foto: Eigen beeld) 

Vruchten plukken

En daar plukt Houtsma ook nu nog de vruchten van. Zes jaar geleden begon hij samen met Oostindie en nog een compagnon zijn eigen reclamebedrijf Joe Public. Die laatste, Jeroen van Eck, vertelde in die tijd ook iedereen die het horen wilde dat hij samen met de bedenkers van de paarse krokodil een bedrijf was begonnen.

Het is moeilijk om precies te meten wat de invloed van de krokodil is, maar Houtsma ziet wel dat het als 'een soort kwaliteitskeurmerk' werkt bij klanten en dat levert nog steeds opdrachten op.

Want hoewel de commercial van veertien jaar oud nog altijd aan Houtsma kleeft, is het zeker niet de enige reclame waar hij verantwoordelijk voor is. Hij noemt een reclame met clown Bassie (die een jongedame zwanger gemaakt zou hebben) en George Baker die in de Lidl met zijn 'little brown bag' loopt als voorbeelden van andere geslaagde campagnes.

De krokodil is terug

En nu is de krokodil dus terug, met een flinke knipoog naar de oude reclame, en met een oude bekende. Spoiler: de baliemedewerker is er niet flexibeler op geworden. Houtsma is niet bang dat het hergebruiken van een succesformule negatief gaat uitpakken.

"Sowieso moet je niet te bang zijn in het leven", aldus de reclameman. Bovendien hebben ze goed onderzoek gedaan en daaruit zou blijken dat nog steeds veel mensen een positieve associatie hebben met de paarse krokodil.

Juiste moment

De felgekleurde bureaucratische amfibie is trouwens nooit helemaal weggeweest. Vooral 'omdat we het zelf wel grappig vonden' is in veel Ohra-reclames de afgelopen jaren een paars krokodilletje verstopt, vertelt Houtsma.

"Het moest er wel een keer van komen", zegt hij dan ook over de krokosequel. En omdat de opdrachtgever het thema wel weer eens opnieuw onder de aandacht wilde brengen, was dit blijkbaar het juiste moment.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen