Ondernemen

Broer Typhoon helpt artiesten cashen: 'Gek dat dit er nog niet was'

Hans de Bruijn • 18 november 2017 11:10 @hdb_rtl

Broer Typhoon helpt artiesten cashen: 'Gek dat dit er nog niet was'
Kevin de Randamie (midden) is initiatiefnemer van Braenworks Academy. Beeld © Braenworks Academy

Je hebt groot succes als muzikant, maar je houdt er nauwelijks iets aan over. Het is een bekend verhaal in de cultuursector. Kevin de Randamie - bekend als muzikant Blaxtar én de broer van rapper Typhoon - wil daar met zijn nieuwe initiatief Braenworks Academy iets aan doen.

Met zijn startup wil De Randamie scholing en coaching gaan geven aan artiesten. Daarvoor startte hij een crowdfundingproject via het culturele platform Voordekunst. Uiterlijk zondag moet er 50.000 euro binnen zijn om het project te laten slagen. En hij is er bijna: zaterdagochtend was er nog een kleine 3.000 euro nodig.

Slechte financiële beslissingen

De Randamie kwam op het idee voor zijn onderneming doordat steeds meer artiesten hem vroegen of hij hen bij wilde staan bij onderhandelingen. "Het is gek dat dit er nog niet was", zegt hij. "Creatieve opleidingen doen hier nauwelijks aan."


De Randamie vorige maand in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. (Eigen foto)

Terwijl artiesten bijna per definitie niet zakelijk zijn. "Een ondernemer in andere sectoren zal niet snel een salescontract tekenen waarin hij 80 procent van z’n omzet opgeeft", zegt De Randamie. "Toch is dat in de creatieve sector de norm."

Artiesten zijn nou eenmaal meester in het nemen van slechte financiële beslissingen. "Dat heeft te maken met hoe de markt werkt, en dat is zo gegroeid", zegt De Randamie.

Nieuwe onderhandelingen

De artiest moet onderhandelen met grote partijen die een sterke positie hebben. "Vroeger vooral de platenmaatschappijen die muziek op fysieke dragers uitbrachten, tegenwoordig zit je ook tegenover partijen als Spotify en Apple die je muziek moeten distribueren via techniek waar muzikanten niets van snappen."

En jezelf verkopen is nou eenmaal moeilijk. "Ook mensen uit de corporate wereld die ZZP’er worden, hebben daar moeite mee", zegt De Randamie. "Voor creatieven geldt dat nog sterker."

'Typhoon kreeg klappen'

Kevin zag het ook gebeuren bij zijn broer Glenn de Randamie - beter bekend als rapper Typhoon - toen die net begon. "Die heeft toen wel wat klappen gehad", zegt Kevin. "Je onderhandelt met hele grote partijen, en dan moet je zelfverzekerd genoeg zijn om een goede deal binnen te slepen."

Kevin ging Glenn bijstaan. Zelf had hij geleerd door zijn muziek in eigen beheer uit te geven. "Daar leer je veel van, als je zakelijk alles zelf moet organiseren."


Glenn de Randamie​ (Typhoon) tijdens een optreden. (foto: ANP)

Manifest voor verandering

En het is volgens De Randamie hoog tijd dat meer artiesten zakelijker worden. Dit voorjaar bleek uit een rapport van de Sociaal-Economische Raad​ (SER) dat de creatieve sector 8 procent van onze economie uitmaakt, terwijl het inkomen van de helft van de mensen met een creatief beroep niet boven de 30.000 euro uitkomt. De Randamie schreef naar aanleiding daarvan het Braenworks-manifest.

De verandering moet vanuit de artiesten zelf komen, stelt De Randamie. De mindset van de artiesten, zo staat in de crowdfunding-propositie, is afhankelijkheid – van de grote partijen. Braenworks Academy wil dit ombuigen naar het terugnemen van het eigenaarschap van het creatieve werk.

"Dat creatieve werk is immers de basis van de hele publishing-industrie", zegt De Randamie. "Maar je moet doorhebben hoe het werkt in de industrie om je eigen werk goed te kunnen beschermen."

Les geven

Braenworks Academy wil vanaf januari lesprogramma’s gaan aanbieden in Amsterdam. En als het loopt zullen Rotterdam, Utrecht en Den Haag snel volgen. De programma’s bestaan uit zeven modules van elk vier weken, waarbij de lesgroepen één avond per week bij elkaar komen.

En er is belangstelling, zegt De Randamie. Hij vertelt dat een zangeres zich meldde die jaren geleden grote hits scoorde en de hele wereld over trok als helft van een duo. Ook zij wil leren zakelijker te worden. Om maar aan te geven hoe hard z’n trainingen nodig zijn.

Bron • RTL Z / Hans de Bruijn

Gerelateerde artikelen