Ondernemen

De sociaal ondernemer kan aankloppen bij Willemijn Verloop

Frederieke Hegger • 31 augustus 2015 21:23 @frederiekeh

Beeld ©

Startkapitaal is er vaak nog wel voor de sociaal ondernemer, maar na de eerste zak geld is het schrapen. Een nieuw fonds moet daar verandering in brengen. RTL Z spreekt met mede-initiatiefnemer Willemijn Verloop.

Een hipster kan niet meer over straat zonder Toms (jij schoenen, een arm kind schoenen), in menig kerstpakket zit Tony Chocolonely en een beetje groene Nederlander kent inmiddels Taxi Electric. De sociale onderneming – het bedrijf dat een maatschappelijk probleem tracht op te lossen- is zonder meer hip, maar dat maakt groeien nog niet altijd een makkie. 

Investeringen 
Het eerste geld binnenslepen is voor veel van de - naar schatting - tweeduizend sociale ondernemingen in Nederland nog wel te doen, vertelt Willemijn Verloop. Maar na het startkapitaal wordt het ineens moeilijk. "Seed capital is nog redelijk beschikbaar, ook dankzij crowdfunding. Juist bij de grote investeringen daarna wordt het moeilijk. Die fase is nog niet interessant voor banken bijvoorbeeld. Ik zie sociale ondernemingen naar het buitenland gaan voor die investeringen, dat is zonde."

Verloop, ook initiatiefnemer van het platform Social Enterprise NL, en mede-oprichtster Machtelt Groothuis vroegen rond in hun netwerk en vonden een groep van acht gewillige investeerders. Een nieuw fonds, Social Impact Ventures NL, moet nu het investeringsgat gaan opvullen. De teller van het fonds staat op elf miljoen euro en moet volgend jaar op dertig miljoen euro staan. Het geld is bedoeld voor ondernemingen die de start-up fase al voorbij zijn. "Het gaat om de echte doorgroeiers en om investeringen van een half tot drie miljoen euro." 

Verloop en haar team zijn nu in gesprek met verschillende sociale ondernemingen die een stukje van de taart willen meepakken. Met wie ze spreekt kan Verloop niet zeggen. De kans dat er dit jaar nog enkele deals worden gesloten is groot. 

Toekomst
Hoewel het kapitaal, net als bij de ‘gewone’ ondernemers, nog niet voor het oprapen ligt, is Verloop wel heel optimistisch over de toekomst van sociale ondernemingen. "Je ziet dat de populariteit groeit. Hoeveel social enterprises er nu zijn weten we niet exact, ik schat zo’n tweeduizend. Ik hoop dat dat er in 2020 wel tienduizend zijn.” Welke bedrijven moeten we dan zeker in de gaten houden? De initiatiefnemer aarzelt nog even: “Dit zijn dus niet per se de bedrijven met wie we in gesprek zijn voor deals he." Nee, nee. En dan durft ze wel een aantal mooie sociale ondernemingen te noemen: duurzame telefoon Fairphone, koffiebar Coffeemania, Taxi Electric (die de eerste zak geld van het fonds heeft binnengesleept), energieleverancier Vandebron en circulair modebedrijf Idid.

Bron • RTL Z / Frederieke Hegger