Ondernemen

Parka met zonnepaneel komt volgend jaar op de markt

Rikke van Geest • 10 september 2015 09:20 @RikkeVG

Beeld © Wearable Solar

Je mobieltje opladen door in de zon te lopen. Dankzij de kledingontwerpen van Pauline van Dongen is dat binnenkort geen toekomstmuziek meer.

Haar 'wearable solar'-kleding is een van de innovaties die Toekomstmakers bekijkt voor het samenstellen van de Toekomstmakers Top 100, de honderd mooiste Nederlandse uitvindingen.

Waddenvereniging
In september presenteerde Van Dongen een parka die zij heeft gemaakt in samenwerking met De Waddenvereniging. "Het zonnepaneel is afneembaar en kan met drukknopen op de voorkant bevestigd worden", vertelt Van Dongen. Dankzij de opgewekte zonne-energie kun je een mobieltje in twee uur opladen.

De parka is wind- en waterdicht en gemaakt van materiaal dat deels komt van oude spijkerbroeken die Blue Loop Originals recyclet. Het ontwerp kent een paar voordelen. "De jas kan, zonder het paneel,worden gewassen en bij problemen kan het zonnepaneel eenvoudig worden vervangen."

Kleding
Daarnaast kan de parka door het ontwerp sneller op de markt komen. "Door high tech-onderdelen te integreren met kleding heb je te maken met twee uiteenlopende industrieën die niet altijd goed samenwerken. Bij de parka kan het productieproces gescheiden blijven", zegt Van Dongen.

De parka komt naar verwachting in de tweede helft van 2016 te koop. Dit in tegenstelling tot het T-shirt dat in het voorjaar op het techfestival SXSW in Texas werd gepresenteerd. Het shirt is voorzien van 120 dunne zonnecellen die volledig in de stof geïntegreerd zijn. De opgewekte energie wordt opgeslagen in een batterij die in de zak van het shirt verborgen zit. Met behulp van een usb-kabeltje kunnen diverse soorten apparaten worden opgeladen. 

Wassen
Dat product moet nog worden doorontwikkeld, zegt Van Dongen. "Het shirt moet nog robuuster worden. De elektronica is wasbaar, maar de zonnecellen nog niet." Ze hoopt dat het shirt begin 2017 te koop is.

"De grootste uitdaging is om de kledingstukken naar de markt te brengen. Het produceerbaar maken en tegelijkertijd de kostprijs in de gaten houden, zodat het niet te duur wordt. Hoe meer we er kunnen maken, hoe beter we de prijs kunnen drukken."

Bron • RTL Z Toekomstmakers