Ondernemen

Vlucht gemist? Deze jurist klaagt Schiphol voor je aan

Chris Koenis • 04 mei 2017 17:09 @chriskoenis

Jurist Alexander Colenbrander (l) en zijn compagnon Timothy Egeler. Beeld © Claimingo

De jonge jurist Alexander Colenbrander (29) ziet brood in de chaos bij Schiphol. Uit naam van passagiers die hun vlucht missen door de drukte, wil hij een geldbedrag claimen bij de luchthaven. Colenbrander: "Wij zien grote kans van slagen."

In de meivakantie misten dagelijks tientallen passagiers hun vlucht vanwege de 'gekte' op Schiphol. Het is een voorlopig dieptepunt in een kwestie die al veel langer speelt: de luchthaven groeit uit zijn voegen. Dat levert naast grote problemen met de veiligheid (bijna-botsingen tussen vliegtuigen) ook veel wanhopige passagiers op.

Tientallen van hen meldden zich bij Colenbrander en zijn compagnon Timothy Egeler (28). In december begonnen zij in Utrecht hun bedrijf Claimingo, dat schadeclaims indient bij luchtvaartmaatschappijen na vertraagde vluchten. Net als een aantal concurrenten, zoals Claim It van onder andere Bram Moszkowicz, Green Claim en EUclaim, doen zij dat op basis van no cure no pay.

Vaste commissie

Claimingo rekent een vaste commissie van 30 procent en probeert zich daarnaast te onderscheiden met het 'overkopen' van schadeclaims. Daarbij krijg je als eiser binnen 5 werkdagen geld, maar krijg je niet meer dan 30 procent van de claimwaarde. Volgens het bedrijf koos 70 procent van de 3000 passagiers die zij tot dusver bijstonden voor deze 'geen gedoe'-optie.

Nu richten zij hun peilen op Schiphol zelf. "De verhalen van deze meivakantie zijn zo schrijnend dat we dachten: hier moeten we iets mee doen", zegt Colenbrander tegen RTL Z. "Zo was er een familie van vier die naar Schotland op vakantie wilde, maar hun vlucht misten. De nieuwe tickets waren vier keer zo duur en dus besloten ze om helemaal niet meer te gaan."

Reiskosten verhalen

Claimingo wil namens alle gedupeerden zoveel mogelijk reiskosten verhalen. Dat zijn de naast de kosten van de gemiste vlucht en de nieuwe boeking ook gemaakte kosten zoals overnachtingen en autohuur. 

Colenbrander: "Elk dossier behandelen we individueel. Alles wat een passagier als bewijs kan aandragen mag hij of zij opsturen. Denk aan parkeerkaarten, een uitdraai van je OV-chipkaart, foto's en Whatsapp-berichtjes."

Thumbnail

Drukte op de luchthaven Schiphol. (foto:ANP)

Maar waar het vanwege Europese wetgeving al jaren mogelijk is om een schadevergoeding te eisen bij vertraagde vlucht van drie uur of meer, is een luchthaven aanklagen nieuw in Nederland. De vraag is dan ook of Claimingo juridisch sterk staat en Schiphol straks ook daadwerkelijk geld moet uitkeren.

Moszkowicz: 'onontgonnen gebied'

Jurist Bram Moszkowicz, sinds mei 2016 hoofd juridische zaken bij Claim It, noemt het 'onontgonnen gebied'. Moszkowicz: "Claims bij vliegtuigmaatschappijen zijn helder. Bij het aantonen van drie of meer uur vertraging krijg je in 99 procent van de gevallen je geld terug. Maar dit ligt nog open."

Volgens de voormalige strafpleiter zijn de schadeclaims niet kansloos. "Iedereen jurist of advocaat die hier aan begint moet eerlijk zijn: je weet niet zeker of je geld terug krijgt. Maar het is ook niet kansloos."

Duitse uitspraak  

Colenbrander voelt zich gesterkt door jurisprudentie uit Duitsland. "Daar gaf de rechter een passagier gelijk in zijn aanklacht tegen het vliegveld van München. Ook heeft Schiphol al erkent dat zij fouten hebben gemaakt. Wij roepen daarom zo veel mogelijk mensen op: doe mee."

Bron • RTL Z / Chris Koenis