Ondernemen

Tiqets groeide met duizenden procenten en is daarmee de snelstgroeiende startup

Coen van de Ven • 12 april 2017 21:49 @CoenvdVen

Beeld ©

Voor het tweede jaar op rij is Tiqets de snelst groeiende startup van Nederland. Het liet andere groeibedrijven, waaronder Vandebron en Srprs.me, ver achter zich. Het strijdt nu mee om de titel 'snelst groeiende startup van Europa'.

Jaarlijkse organiseren The Next Web en Adyen (een fintech-startup) Tech 5, een wedstrijd die moet uitwijzen welk jong bedrijf in de afgelopen jaren het hardste groeide. Voorwaarde voor deelname? Je moet in 2014 een omzet hebben gedraaid van minimaal 200.000 euro. Het bedrijf dat wint is namelijk het bedrijf waarbij de omzet het snelste is gestegen tussen 2014 en 2016.

Gigantische omzetstijging

Tiqets wint die wedstrijd dit jaar opnieuw glansrijk met een omzetstijging van 'duizenden procenten'. Hoeveel procenten precies mag nog niet verteld worden omdat het bedrijf nu automatisch meedingt naar de Europese bokaal, waar bedrijven uit Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Denemarken ook aan meedoen.

Wel is bekend dat het vier jaar oude bedrijf vorig jaar won met een omzetstijging van meer dan tweeduizend procent.

Niet meer in de rij

Het bedrijf ontwikkelde in 2013 een app en een website waarop vakantiegangers vooraf tickets voor toeristische attracties kunnen kopen. Dus zonder tussenkomst van ingewikkelde museumwebsites in vreemde talen of na urenlang in de rij te hebben gestaan. De Nederlandse startup harkte vorig jaar al vier miljoen binnen voor uitbreiding naar andere steden.

Eeuwige roem en een podium

De andere finalisten die vanavond hoopten op het predicaat 'snelstgroeiende start-up' groeiden ook maar eindigden ver achter Tiqets. Op volgorde van van omzetstijging waren dat:

  • Bloomon, een startup die 'unieke bloemen' thuis bezorgt.
  • Srprs.me, dat vakanties organiseert voor mensen die de bestemming niet willen weten.
  • Kobi Digital, een marketingbedrijf dat werkt op basis van data. 
  • Bux, dat met een hippe app aandelenhandel bereikbaar wil maken voor iedereen.
  • Vandebron, een soort Airbnb voor energie.

De winnaar wint zoals elk jaar niets behalve "eeuwige roem en een podium", zegt een woordvoerder van Adyen. Al heeft een bedrijf als Vandebron dat niet nodig grapt hij. "Hun bod op een energiecentrale van Nuon was een fantastische marketingstunt." De avond is dan ook vooral een feestje dat groei viert met lekkere hapjes en chique drankjes.

Bron • RTL Z